Full version: Libsticka
Skogstjärna
Har letat lite efter en libsticka till min kryddträdgård, men det verkar inte som plantskolorna runt mig har den...
Någon som vet någon trädgård i gästrikland som har den till försäljning?
Gudahov
Libstickor verkar lite läskiga:

Jag har mött libbstickor som tittat mig i ögonen.
Ernst Kirchsteiger

Kan tyvärr inte hjälpa dig med själva frågan dock.
Skogstjärna
Ja, det kanske dom är.... laugh.gif
Dom planterades förr nära ytterdörren för att skydda mot troll och annat läskigt! tongue.gif
ingrid fuxwall
Själv sådde jag min, om jag inte minns fel.

Självfallet har jag den som skydd mot häxor men den passar även bra i sås till tex. köttbullar.

ingrid
Lotta B
Jag har aldrig sett någon planta till salu. Mina 2 fick jag driva upp med frö. Jag köpte mina av Örtagårdens plantskola (finns på nätet). Fröna skall helst var färska för att gro, men jag lyckades få 2 små plantor i alla fall. Sådde rätt många frön. Första året var de hemskt små, men nu (3-åriga) är de stora och fina. Kan tyvärr inte ge dig några färska frön, då jag redan klippt av blomstänglarna (eller vad de nu heter).
Fru fet
Bor du i närheten av Stockholm finns Libbsticka som planta på Zetas. Jag förstår vad Ernst menar - mammas grannar har en som är över två meter hög (de blir gigantiska!) biggrin.gif .
Skogstjärna
CITAT (Fru fet @ 25-06-2006, 21:28)
Bor du i närheten av Stockholm finns Libbsticka som planta på Zetas. Jag förstår vad Ernst menar - mammas grannar har en som är över två meter hög (de blir gigantiska!) biggrin.gif .

Hej!
Jag bor en bit från Stockholm, tidigare åkte jag ofta till Zetas och handlade, dom har så mycket fint där!
Men nu bor jag lite för långt bort!
tavvas
Om Du bor så långt bort från Stockholm som Örnsköldsvik finns libbstickan vid Skallåsens handelsträdgård (Bylunds) en mil norr om Ö-vik.
tavvas
Om Du bor norr över finns libsticka vid handelsträdgården i Skallåsen(Bylunds) utanför Örnsköldsvik.
Karamell
Jag köpte min på Petab strax norr om Landskrona i Skåne. Då för två somrar sen planterade jag en lite rackare på ca 15 cm. Idag är den 150 cm...
fandolin
Och när man väl har en så kommer det upp fler här och var ~ med tiden. Kolla med någon trädgårdsbekant, en granne kanske. De små plantorna som kommer upp är inte svåra att flytta och ganska snart blir de som sagt gigantiska. Vackra på sitt sätt. Tycker jag.
Skogstjärna
Jag har hittat en!
På Söderfors trädgård i Uppland.
Så nu är huset skyddat från oknytt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon