Jag har en rabatt i fullt söderläge, zon II, som avslutas med en ganska hög mur mot gatan. Jorden är bra, men det blir riktigt torrt nu och då på sommaren. Lavendel verkar stortrivas, men inte mycket annat.
Jag har nu även blå bolltistel som nätt och jämt verkar klara sig (skumt tycker jag, tistlar brukar ju klara torka), jättevallmo som inte alls trivs, brudslöja som har dött och lampbortsgräs som verkar tycka det är ok.
Har ni några tips på perenner som kan klara detta läge bättre? Jätterölleka kanske?
Fru fet
22-06-2006, 08:05
I min söderrabatt mot vägg (zon 2) har jag hybridliljor, iris, ett rådhusvin, en stor klätterros, pioner (de stormtrivs!), kokardblomster och eldkrasse (den har jag planterat i år men hoppas att den överlever). I det torraste hörnet har jag gula lupiner. Sen fyller jag på med ettåringar : i år ringblommor och olika krasse. Rörigt? Ja, men samtidigt frodigt och grönt!På våren är det fuktigare, då blommar där allium, anemoner och kungsängsliljor. En mycket tacksam rabatt tycker jag, bra för att övervintra lite känsliga skönheter. Är det torrt vattnar jag varje eller varannan dag.
Våra bondpioner trivs i sjukt torrt läge. De står under balkonger och det är stekande sol e m - kväll. Men det verkar inte bekomma dem.
Röllika klara torrt söderläge utan problem hos mig. Lammöron, malört och andra gråsilvriga växter funkar också bra i söderläge.
Ludvig Johansson
22-06-2006, 10:44
Yucca (recurvifolia, filamentosa, flaccida, glauca) och kaktusar (opuntia) har jag i mina soliga ökenrabatt. Andra som trivs där är fackelblomma, taklök, brudslöja (underbar blomning! surt att din dött), manfreda, timjan, rosmarin, berkheya (tistel), agave. Bifogar liten bild som kan vara svår att uttyda eftersom det mesta är uppdraget från frö:

Fast kaktusar kanske är lite för taggigt? Annars kan man göra utmärkt marmelad på frukterna. Jättegott och festligt.
Många spännande förslag! Intressant att pioner är så torktåliga, det hade jag inte trott. Och kaktusberget är ju verkligen tjusigt - kanske kan hålla rådjuren borta också?
Torr kan man inte kalla min nuvarande trädgård, men min förra hade rejält sandig jord som jag i o f s mullade upp en hel del men det var ändå rätt torrt (och jag är en synnerligen slö vattnare).
De växter som verkade trivas bäst i de varma, soliga lägena på den tomten var:
Mossflox
Bondpion
Luktpion
Axbetonika
Liten flocknäva
Backtimjan
Karpaterklocka
Smultron
Att pioner tydligen kunde trivas i sånt läge både hos mig och olgak kanske har att göra med att de har djupa rotsystem. De kan hitta fukt även när det är torrt på ytan.
Lars-Olof Arvids
22-06-2006, 11:16
Fjädernejlika (Dianthus plumarius) är en av mina favoriter som trivs utmärkt där det är torrt och soligt.
Olle
Ja nejlikor, jag har borstnejlika som stortrivs i min torra söderrabatt. Förresten, praktbetonika, gråmalva, akleja, blodtopp och rosenbräckorna stortrivs de med.Jag har lerjord vilket hjälper till att hålla kvar fukten.
Mia, zon 3
22-06-2006, 13:17
Solhatt (Echinacea purpurea), röd eller vit.
Romersk malört (Artemisia pontica)
(även andra artemisior)
Timjansorter (Thymus) (kan behöva lite etableringsvattning, men sedan tuffar de på)
Scharlakansakleja (Aquilegia canadense)
Dockakleja (Aquilegia ecalcarata - eller ska det vara Semiaquilegia?)
Grekisk fingerborgsblomma (Digitalis lanata)
I en plantskola har jag sett ett stenparti med mängder av aurikler (Primula pubescens), så de kan kanske funka.
Har du bara lite vårfukt så går olika vildtulpaner bra, och även små irisar, som brukar vara känsliga för fukt.
Hos mig funkar höstanemon (Anemone tomentosa, tror jag) kanon i stentorr söderrabatt, men det kanske bara är för att ingen har talat om för dem att de inte borde gilla sådant läge....
Alexander-VG-zon3
22-06-2006, 14:35
olika gräs sorter kankse skulle kuna funka å nån krypande barrväxt kankse med skule kunna klara sig å lammöra fast dte har någon sagt tror jag .
en palm skulle med kunnat trivas lika dant som katusar å yucca som nån anna med sa , men dom sista nämna måste man vet vad man gör . vill man välja mer växter som säkert övelever å man inte behöver göra nåt extra på våren m.m.
så välj annars dom perenner som andra har skrivit upp här å även kankse nåt av mitt förslag med nån gräs sort , finns många sorter att välja på .
skogstroll
07-01-2008, 10:59
Echinacea purpurea, lammöron, lavendel, nävor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.