ansan
Jag har några frågor och är tacksam för svar.

1. Identifiering? namn?
Min vän äger 2 st som såg väldigt risiga ut. Endast topparna av varje gren såg välmående ut. JAg planterade om den och beskar den. Toppsticklingarna provade jag (som syns på bilden) att planera och ska försöka rota.

Går det?

VAd är det tecken på när växtens blad gulnar nerifrån? Även små skott som skjuter från stammen är hämmade, mjuka och färglösa.
KOmmer moderplantan att dö eller kan man rädda den? Båda mår lika illa.

2. Paradisträd
Mitt paradisträd står i söderfönster men har inte full sol på sig mer än en liten stund. HAr höga hur i vägen. Alla blad är platta och mjuka. Tycker att jag låter det torka ut i bland men bladen blir inte gladare när det då får vatten. Trädet har mått bra hittills. Känns som att det blev värre med sommarens intåg.
Zazu
den första ser ut som en polyscias, heter någoning med aralia på svenska...
att bladen blir gula kan vara ett tecken på mycket, för mycket vatten, för lite vatten, att de står för mörkt. eller så kan det bero på att polyscias egentligen är träd och den gör sig därför av med bladen längst ner för att bli mer "trädlik"

mvh zazu
ansan
tack Zazu!

Får be henne att ställa dem lite ljusare tror jag och kanske ta hand om dom bättre generellt.
Undra bara om toppsticklingarna kommer att rota sig.
Scout
CITAT (ansan @ 22-06-2006, 10:20)
2. Paradisträd
Mitt paradisträd står i söderfönster men har inte full sol på sig mer än en liten stund. HAr höga hur i vägen. Alla blad är platta och mjuka. Tycker att jag låter det torka ut i bland men bladen blir inte gladare när det då får vatten. Trädet har mått bra hittills. Känns som att det blev värre med sommarens intåg.

Hade också problem med att bladen blev mjuka och sladdriga oavsett hur mycket eller lite jag vattnade. Jag provade att plantera om den. När jag fått av krukan visade det sig att jorden klumpat ihop sig till en enda stentorr cementklump. detta förklarade ju varför växten slokade oavsett om jag vattnat eller inte. Rötterna fick inget vatten. Jag slet bort majoriteten av rötterna och all gammal jord. Efter omplantering har den mått mycket bättre och nästan fördubblat sin storlek. Alla blad blev styva och fina igen, och jag är noga med att låta den torka ut innan nästa vattning.

Prova med en omplantering du med...
Lotta B
Jag flyttade mitt paradisträd till en lite mörkare placering och då piggnade den genast till. Min såg för bedrövlig ut när jag hade den i ett söderfönster. Nu ser den jättefin ut och står i ett norrfönster och har stått där ett bra tag också. Fick plantan av mamma som tagit skott på ett gammalt paradisträd hon haft länge och hon har heller aldrig haft dem i direkt södersol. Kanske en del plantor inte tycker om för mycket sol även om andra plantor av samma sort gör det. Antar att de kan vara individuellt även hos växter. Har ex ett citronträd som avskyr skarp sol och som jag måste ha på norrsidan av huset varje år för annars bränns bladen. Knepigt va!
ansan
tack för svaren. ang omplantering så har jag gjort det i våras. Kanske jag helt enkelt flyttar den lite till en mörkare plats och ser om det blir någon skillnad.
jennyp
nu under sommaren har jag mina paradisträd på balkongen lite skuggat och de växer som bara den. Resten av året står de lite varstans där de får plats (läs: på platser där inte hoyorna och orkideérna vill vara wink.gif) och de trivs bra där med.
ansan
Den var uttorkad!!!

JAg som var rädd för att den i stället var övervattnad.
MEn jag provade och så ställde jag den i badet och gav den en riktigtl lång dusch som verkligen gick igenom all gjord och massa mer.

Nu, ett par dagar efter, har den tagit sig och endast några blad är skrynkliga.

KAnske man ska vattna överrejält inte fullt så ofta.

Och jag som ändå vattnat den mer men mer sällan än växterna bredvid.

jaja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon