ARM
Jag har några blomlådor utmed en vägg i s/v läge = det blir väldigt varmt och soligt (förhoppningsvis om vi får en fin sommar)
Förra året planterade jag några jordgubbsplantor där...... men det visade sig inte vara så smart. torkade ut direkt (slarvig vattning... ops)

Vad kan man plantera där istället?
trivs murgröna i sol?
Tar tacksamt emot många tips - är nybliven trädgårdsägare = testar gärna nya idéer.
evarina
När jag var på kurs sa kursledaren att tagetes och strandkrassing tålde nästan vad som helst. Strandkrassing luktar ganska mycket. Krasse var också bra men är väldigt frostkänslig. Har inte provat mer än krasse själv dock. Swellgel kan vara en bra satsning om det torkar fort. Har du möjlighet att ge växterna lite skugga med ett parasoll kan man odla det mesta.
Lycka till!
/Eva
Hellan
Hej! Tänkte bara rekommendera dig att inte sätta murgröna för soligt, de trivs bättre i lite mer skuggiga förhållanden,annars får de lätt bruna blad.
Hälsningar Hellan smile.gif
Cilla
Å, det var ett bra läge! Kronärtskocka vill ha mängder av sol och tål en hel del torka (när de kommit upp). Dekorativa och goda. Äter man inte skockan öppnar den sig likt en gigantisk tistel i djupt lilarött. Bladen blir härligt metallfärgade på hösten. Skockorna behöver näringsarik jord och lite gödselvattning under säsongen. Blir ca 50 cm hög.

Olika taklökar är lägre, tål vad som helst, och de blommar fint på stänglar. Backtimjan är ännu lägre, vill ha sol och tål torka bra. Båda är perenna, kommer flera år i rad om man vill och har lite tur.

Margeritter tycker jag brukar klara torka hyfsat bra, men inte lika bra som de ovanstående.

Murgröna vill ha skuggigare, och dessutom är den perenn. Är det det du vill ha?
Emser
Nattensdrottning eller andra kaktusar tål både sol och torka...
Nutten
...liksom paradisträd och andra Crassula. De kan mycket väl stå utomhus under sommaren!
Annki
Lavendel, salvia, isop och andra kryddväxter. Vackra blommor, härlig doft och ätbara! Blanda dina blå kryddväxter med lite pelargoner i rosa/cerise. Det blir vackert och tål både torka och sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon