ErikL
Hej

Jag är nybliven husägare..
Nu vill jag ha ett äppelträd på min tomt.

Det är tydligen Zon 3 här.. Jorden är stenig som bara den och luktar hästgödsel när jag gräver i den (?)..

Jag har egentligen två frågor..

1. Vilket äppelträd ska jag skaffa? Det gör inget om det tar många år innan det blir frukt. Dom ska vara goda att äta som dom är.. tidiga eller sena spelar ingen roll.

2. Hur stort hål ska jag gräva, och hur djupt? Jag har grävt i en timme nu och kom 5 decimeter ner med 5 decimeter i diameter smile.gif
Kan gärna gräva några timmar till, men hur mycket mer?

Sen har jag hört att jag ska sätta trädet i jord som jag köper och blanda i lite gödsel.
Jag misstänker att markentreprenören som körde dit jorden jag gräver i har haft i hästgödsel eftersom det luktar så och han även har en massa hästar smile.gif

Tacksam om någon kan hjälpa till lite!

Erik
Åsa, mälardalen zon 2
1. Smaken är som baken men Aroma brukar vara en sort som de flesta gillar och den är härdig till zon 4. Sedan måste du även fundera på grundstam, grundstammen styr storleken på trädet + hur länge det lever + hur tidigt de sätter frukt mm.

2. Jag skulle gräva dubbelt så stor grop och NEJ det är ingen bra idé att enbart ha köpt jord i gropen blanda istället upp den befintliga jorden med ex. kogödsel/hästgödsel, kompost och dyl.

Cilla har mycket bra planteringsråd här på sin hemsida där kan du få mycket tips och råd

Viktigt att kolla är om trädet har rotsnurr då kan man behöva skära i rotsystemet för att kunna bread ut det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon