Full version: Monstruös monstera
Citrusflickan
Den tidigare ganska diskreta plantan har brett ut sig till en hel djungel. Luftrötterna bör petas ner, men den har växt så långt utanför krukan att den inte längre är hanterbar på 30 kvm.

Hur gör man för att få den mer proper?

Åsa Bi
Jag har en liknande, som gärna kastade sig ut på golvet från bordet det stod på. Till att börja med planterade jag om min i en riktigt stor och stadig kruka. Sedan tog jag tre långa bambupinnar, ca en meter långa, och stack ner dem runt ytterkanten på krukan, ända ner till botten. Bambupinnarna band jag ihop i toppen så att jag fick en triangelformad ställning. Till slut band jag upp monsteran på ställningen. Resultatet blev att bladen kom upp mer på höjden och inte blev så utbredda. Dessutom är plantan i balans, så jag slipper självmordsförsök.

...men du kanske ville ha beskärningstips?
Citrusflickan
Nej, ditt tips låter väldigt funktionellt! Har du någon bild? hade varit spännande att se vilken form du lyckats locka fram.

Tack för tipset förresten! smile.gif
Åsa Bi
Varsågod smile.gif

Jag ska se om jag kan lyckas lägga in en bild efter helgen; vi reser söderut idag!
padde
Jag skulle gärna vilja ha beskärningstips på denna planta. Jag har en bild jag ska lägga upp strax så ni kan se min plan på att beskära den "under knogen". Hur tar jag bäst hand om (den enorma) sticklingen?
Tack för hjälpen!
Scout
CITAT (Citrusflickan @ 22-06-2006, 13:39)
Den tidigare ganska diskreta plantan har brett ut sig till en hel djungel. Luftrötterna bör petas ner, men den har växt så långt utanför krukan att den inte längre är hanterbar på 30 kvm.

Hur gör man för att få den mer proper?

Din verkar ju inte så stor... Min har förvisso sex stammar men den täcker upp drygt en kvadratmeter av golvet och de större bladen är mer än 40cm i diameter. Det är ju så monsteror är gjorda för att bli!

Min har jag i en stor kruka och har bundit upp den på bambupinnar på ungefär samma sätt som Åsa bi.

Men den bryr sig inte utan skickar fortfarande ut de nya bladen åt sidan där ljuset finns så den är nästan lika bred ändå. Har ställt den på en högtalare så att den kommer upp en bit från golvet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon