Full version: cilli
japes
jag har för första gången testat att odla egen cilli men jag har inte någon tur plantorna växer och blommar men sedan så vissnar blommorna och hela blomställningen och till slut ramlar dom av , skall inte frukterna bildas när blomman vissnat ? vad gör jag för fel .
Plantorna är av sorten Hungerian Hotwax. sad.gif
Eva 33c
Kanske de inte blir pollinerade? Står de inne kanske de inte får besök av några insekter, i så fall får du vara insekt själv. Ta en liten pensel tex och dutta från blomma till blomma. Ett annat alternativ kan vara att plantan inte är tillräckligt stor än och "väljer bort" fruktsättning till förmån för tillväxt. Jag har samma sort som du men den står i växthus där dörrarna står öppna på dagtid så insekter kan komma in. Den sätter fint med frukt. Och plantorna är inte så jättestora, kanske 40cm höga eller så.
det var några gissningar från mig. smile.gif
japes
Tack för tippset jag ska testa, är det något annat som jag ska tänka på vad gäller plantorna ? biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gärna inte alltför små krukor + glöm inte gödsla dem + se upp för löss och inspektera ofta ser du de första går det lätt att klämma sönder dem med fingrarna.
japes
Tack så mycket jag ska göra vad jag kan .

japes...... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon