mrsgreen
Jag har 2 rabatter, den ena har bra jord och är under vandrande skugga, den andra är i sol hela dagarna och jorden känns torr och näringsfattig.
I den näringsfattiga rabatten har jag vinbär, pion, löjtnantshjärta och chersmin, men hur gödslar jag för att berika jorden med näring?
Måste jag gräva upp alla dessa buskar, byta jord och gräva ner dem igen??
Jag planerar att köpa till en rabattros till denna rabatt och sätta marktäckande blommor för att försöka bevara lite fukt i denna torra rabatt!
Hur gör jag??
Hur ofta ska man gödsla rabatter och när?
Förra hösten grävde jag runt växterna och lade ner hönsgödsel men är det rätt??
Tacksam för råd från er kunnig!!
Kerstin i Malmö
Frågan är då, är den verkligen näringsfattig och inte bara torr??

Själv använder jag mig av kogödsel från påse på våren samt algomin. Algomin kan rabatterna få vid ett par tillfällen beroende på vad jag har för växter där. Våren är alltid lämplig för gödsling, fram till midsommar är väl ok sedan behövs det inte mer om du inte har ettåringar eller så. Hönsgödsel på hösten är väl inte riktigt bra för det är ju meningen att växterna ska avmogna och det gör dom väl inte med hönsgödsel.

Ska du sätta en ros där så fyll på med bra jord i dess planteringshål. Om du inte blandar till något själv finns rosjord att köpa i påse.

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon