Pjater
Hej, jag har precis flyttat och fått en balkong mot väst och jag har dragit upp några physalis för första gången från köpefrukten och de växer och knakar. Men så skulle jag vilja sätta ut dem så bina kan sköta pollinering, och där är bara sol från morgon till runt 15:00 om det är tillräckligt för physalis att växa sej stora vet jag inte, de vill ju ha så mycket sol som möjligt. Kan man annars pollinera dem själv, ska man såfall ta pollen från andra blommor eller det kan man ta från dem själva?
rosita
Det går jättebra att du har dem på balkongen, det är tillräckligt med sol från morgon till 15.00. Hur stora krukor har du? De behöver 12 - 20 liters hinkar. smile.gif
Pjater
Oki, jag har de i 7 liters krukor för närvarande men de ska planteras i spannar i nästa månad när pengarna räcker till och sättas ut då, de har blevit runt en meter så det behövs wink.gif Hur blir det med skörd inte lika rikligt som sol hela dygnet antar jag, men jag har 10 stycken så det återstår och se. Ska binda upp dem mot väggen oxå då.
Tack så jätte mycket, ge gärna fler tips... rolleyes.gif
Carex
de flesta växter vill inte ha ljus 24/7, de måste vila också:)
ingrid fuxwall
Mina frösådda phyllisar stod i plastväxthuset alternativt inne men gav bär i alla fall och i år är de ännu större (har övervintrat dem) så jag förväntar mig enorm skörd.

Bör inflika att ingen av platorna stod i speciellt stora kärl men gav återbäring trots detta.

ingrid som åt goda bär ända fram till jul
Pjater
Hehe, jo men våra svenska sommrar brukar inte ge så mycket ljus så man vill ju ge dem så mycket ljus man kan smile.gif Hur ljus krävande är de? Hittar inte så detaljerad info om det bara att de ska ha så mycket ljus som möjligt, kan man få en rätt lyckad skörd på lite mindre ljus? Nån som odlat i ungefärt samma läge och fått lyckat resultat, man vill ju få så bra som möjligt tongue.gif Hare
Pjater
Ingrid, har du haft dina inne året runt då? För jag har ett söder fönster som de står i nu men vill ha ut dem för pollinering (kan man sköta pollineringen själv med tops eller bara skaka dem?) Jag hade tänkt övervintra dem oxå för man för lite större skörd när de växer till sej då smile.gif
rosita
9 juli förra året såg en av mina physalis ut så här och gav mycket bär ända fram till jul.

Jag fick beskära dem för att få plats med dem över vintern, sen klippte jag ner dem ytterligare i början av maj. 16 juni i år såg de ut så här och har redan stora frukter.

De står i 20-liters hinkar och dricker mycket vatten och fordrar mycket näring. De har sol ca 8 timmar/dag, om det nu är solsken alltså.
wub.gif
Pjater
Oj, vad stora och fina, så bra har inte jag lyckats jag har haft mina under Hps lampa och beskärde dem för jag hoppades de skulle dela sej men det gjorde dem inte så de har bara växt på längden det senaste månaderna, räcker det med så lite sol så får man testa med balkongen(kan ha en eller två i söder fönstret och se resultatet.)Ger de frukt av sej själv eller måste de pollineras? Att beskära dem för övervintrig vet jag så man får hoppas de blir lika buskiga och fina som dina nästa år rolleyes.gif Hare
rosita
Eftersom de står ute pollineras de av insekter. Det enda jag behöver göra är att vattna och gödsla om och om igen! Jag gödslar med hönsgödsel på våren och därefter med "guldvatten". biggrin.gif
Carex
pjater! Jag tror att det räcker med bara naturligt ljus, tänk på att vi på norra halvklotet har mest ljus i världen just nu! Tänk ljusa nätter...wink.gif
Pjater
Jodå, ska sätta ut dem snart så wink.gif Första gången man odlar nåt ätbart så de ska bli kul att få se hur det utvecklas och smaka sen. Gödsla har jag inte gett mej på än, är nybörjare på detta men näring och guldvatten händer lite då och då tongue.gif
Tack för alla svar och trevlig midsommar på er.
Hare bra.
gomman
Hejsan

Jag har för första gången odlat Physalis ute på balkongen (söderläge och gott om sol + ljusa nätter) och bor i zon 5. Har bara en enda planta, men den har grenat sig, blommar för fullt och bär nu frukt.
Den står i en stor Ikea-tunna på ca 50 liter och är meterhög. Frodig och fin är den, men nästa gång köper jag nog ett stöd för buskar för den vill gärna välla ut ur krukan.

Höljena runt frukten är fortfarande gröna. Hur vet jag när de är mogna?
Kan man ta sticklingar och övervintra plantan? Någon som vet?
Pjater
De är mogna när höljet blivit ljusbrunt och prassliga sen kan du eftermogna frukterna oxå och sticklingar och övervintra ska gå bra, mina har inte blommat än väntar ivrigt wink.gif
Hare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon