Full version: Jungfrusländor
Theriss
Jag har hittat min favoritinsekt: jungfrusländan
De är helt enormt vackra, jag blir alldeles till mig så fort jag ser en fladdra förbi, löjligt fascinerad alltså wub.gif
Hittade en hemsida med bilder på dem: http://www.myra.nu/jungfruslandor.html
Har hittat ett ställe där det kryllar av jungfrusländor, så ska ta med mig kameran dit snart.
amaira
Då väntar jag på foton wub.gif Och du får något att göra biggrin.gif för de är nog inte så lätta att fota, gissar jag. Men är du tillräckligt fascinerad är det inga andra problem än att tiden går för fort! (är min erfarenhet av snabbflygande skönheter)
Theriss
Mja jag får ju vänta på att de sätter sig nånstans, min kamera klarar inte av att fånga nåt som rör sig snabbt.. =P

Har lite bilder på andra sländor så länge.
Någon som vet vad det är för några?

Har ingen bild på den från sidan.

En annan...
Gossen Ruda
Flicksländor är allt jag kan säga. Eller skriva.
pejori
tycker nog att alla sländor är vackra.... wub.gif
amaira
Den understa bilden är blå flickslända. (svårt va tongue.gif )
Men jag tror det finns mer än tio olika arter av blå flickslända. "Fjorton" poppar upp i mitt minne - men det kan vara totalfel.

Hanarna är vackert blå medan honorna kan ha lite olika färger, även brun, så det är möjligt att du har en hona av en blå flickslända på första bilden.

Vilka fina bilder du har fått av dem!!! wub.gif Älskar trollsländor jag med. Flicksländorna är ju våra minsta trollsländor.
Theriss
Den här sländan var stoooor och grön:

Lars-Olof Arvids
Blå jungfruslända (Calopteryx virgo)? Trots namnet är den ofta glänsande grön precis som på bilden.

Olle
amaira
Vilken underbart vacker bild du fick!! *njuter länge! wub.gif *
pejori
jag med...jättefin bild wub.gif wub.gif
Theriss
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 26-06-2006, 15:28)
Blå jungfruslända (Calopteryx virgo)? Trots namnet är den ofta glänsande grön precis som på bilden.

Olle

Oooh så det är en jungfruslända! Jag förföljde nämligen både "vanliga" trollsländor eller vad jag ska kalla dem (vet inga namn) och jungfrusländor och så fick jag syn på denna som satt så snällt. Men den var så gigantisk så jag tänkte inte på att det kunde vara en jugfruslända, har bara sett små.

Tänk att insekter kan vara så intressanta... =)
Piccante
CITAT (Theriss @ 26-06-2006, 16:11)
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 26-06-2006, 15:28)

Olle

Oooh så det är en jungfruslända! Jag förföljde nämligen både "vanliga" trollsländor eller vad jag ska kalla dem (vet inga namn) och jungfrusländor och så fick jag syn på denna som satt så snällt. Men den var så gigantisk så jag tänkte inte på att det kunde vara en jugfruslända, har bara sett små.

Tänk att insekter kan vara så intressanta... =)

Vilka fina bilder du har tagit! Sländor är fascinerande djur men jag har aldrig riktigt hunnit engagera mig i dem, så jag känner inte igen en enda.

Men om man vill lära sig lite om sländor så var det en bra och informativ artikel i den utmärkta tidskriften Fauna & Flora nr 2, 2005. Tyvärr är de rätt slarviga med att publicera gamla artiklar som pdf-filer på deras sajt, så den går inte att läsa på nätet. Men den borde finnas på de flesta större bibliotek.
Gossen Ruda
Sländorna representerar kvinnans tre åldrar. Det finns Flicksländor, Jungfrusländor och Trollsländor. rolleyes.gif laugh.gif

Slå mig inte, det är inte jag som har hittat på det. En del beskyller Linné men han snackade mest latin.

Sen är jag inte överrens med Olle om namnet på jungfrusländan. Jag vill ha det till en hona av Bandade jungfrusländan, Calopteryx splendens. Vi har fö bara två arter jungfrusländor i landet så det borde gå att hålla reda på dom. biggrin.gif
amaira
Hej från en trollslända laugh.gif biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Gossen Ruda @ 26-06-2006, 21:47)
Sen är jag inte överrens med Olle om namnet på jungfrusländan. Jag vill ha det till en hona av Bandade jungfrusländan, Calopteryx splendens. Vi har fö bara två arter jungfrusländor i landet så det borde gå att hålla reda på dom. biggrin.gif

Du har säkert rätt - det är bättre att lyssna på en expert än på en okunnig som försöker kolla saker i ett naturbibliotek. tongue.gif

Olle
zaaritha
Humlor är gosigare!! tongue.gif
pejori
CITAT (zaaritha @ 01-07-2006, 00:00)
Humlor är gosigare!! tongue.gif

visst är dom... smile.gif smile.gif smile.gif wub.gif
Theriss
Idag lyckades jag få en och annan bild på blåa jungfrusländor =) Men de var extremt svåra att komma nära, fladdrade iväg så fort jag tittade på dem... rolleyes.gif Så jag fick sitta still och vänta på att de skulle komma nära och sen saaaakta sikta kameran mot dem... Men det var ändå svårt eftersom de hellre höll sig vid vattnet än på land, och i vattnet ville inte jag gå.. =P

Den här var den enda jag lyckades komma riktigt nära.
*Felix matte*
Oj vad vacker den var wub.gif

Kanske har vi fler sorter hos oss också...
måste bara bli lite flitigare med fotandet tongue.gif
amaira
De är verkligen så vackra! Här finns bara flick- och trollsländor. En enda gång har jag sett en jungfruslända hos Hjärtevän.

Desto roligare är det att se dina foton på de vackra sländorna med de mörka vingarna. wub.gif Fina foton!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon