pionpassion
22-06-2006, 19:04
Hej!
Har en stor fin kastanj. Den är grenad så det är ett stort träd och sen en lika stor gren till som inte går rakt upp utan åt sidan och ut.
Eftersom det är så stort så funderar vi på att ta bort den snea biten.
Min granne sa något om att kastanjer är speciella och att man inte kan göra det när som helst. blommningen är inne på sina sista dagar och små gröna kastanjer har bildats. Kan du hjälpa?
Gossen Ruda
22-06-2006, 20:51
En av mina mostrar med man hade en gång ett torp på Österlen i Skåne. På gården stod en stor kastanj. En gång när vi på besök frågade han om jag ville hjälpa till att ta ner några grenar. Visst, fram med motorsågen och snart var 5 stora grenar kapade. Detta var i början av augusti. Efter några år var såren redan övervallade.
Kastanjer stressas lätt med beskärning, det är därför man tagit ned så många bland annat i Stockholms innerstad. Förr tyckte man att bara man beskar i augusti (som är beskärningstiden för kastanj) så skulle det gå bra att kapa till och med stora grenar. Nu vet man bättre.
Beskärning handlar inte endast om övervallningsförmåga, även om den
också är viktig. Jag har sett till synes friska kastanjer som varit beskurna både på ena och andra sättet som pga beskärningsstress fått stamsprickor (syns bara med särskild röntgen eller när de faller), som fårr stora inre rötskador som inte syns under vallningen mm.
De flesta träd reder ut sina grenproblem bäst själva. Beskärning är sällan det bästa alternativet för att avlasta en gren på kastanj som växt starkt med tyngpunkt åt ena hållet. Bättre då att säkra dem med avlastningslina.
Om du kan lägga in några foton på trädet tagna från olika vinklar blir det lättare att ge råd. Men fundera både en och fem gånger innan du sätter sågen i en kastanj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.