Malutten
Är relativt ny pelargonsamlare så självklart läser man ALLT om pelargoner som går och finns att läsa...
Kunde läsa här på odla.nu följande:

"Av bakterie- och virussjukdomar kan olika bakterios drabba pelargoner. Dessa orsakar ofta olika sorters missbildningar. Ofta får man kasta sådana plantor.
Olika virus kan också angripa pelargoner, det syns som färgförändringar och missbildningar. Ibland är det svårt att avgöra om det är virus eller bakterios då symptomen kan likna varandra. Smittade plantor bör kastas."

Hjälp!! tänkte jag, visst har jag gulnande blad ibland på mina pellisar men är det sjukdom eller är det bara gamla blad? Någon som vet!!??

Om det nu är så att pelargoner kan drabbas av bakterie- och virussjukdomar, var kan man då hitta någon bra info om detta? Någon som vet!!??

Har försökt kolla på svenska pelargonsällskapets hemsida (och många andra sidor för den delen) men inte lyckats hitta någon bra info.

Jag blir rädd att jag måste slänga mina kära pellisar unsure.gif sad.gif [SIZE=1]
Åsa, mälardalen zon 2
Enbart enstaka gulnande blad på pelargoner brukar vara gamla blad eller näringsbrist, virus eller bakterier brukar det inte vara.

Pelargonbakterios brukar ge röta på stammarna + gula blad, denna sjukdom trivs där det är ganska varmt + mycket hög luftfuktighet.

Så himla orolig ska man nog inte vara, de flesta växtslag har sjukdomar som kan dyka upp men är man bara uppmärksam och försöker köpa plantor som ser friska ut så brukar det ofta gå bra. Har plantorna mosaikmönster, missbildade blad, konstiga skottbrytningar så kanske man ska undvika att köpa de plantorna.
Malutten
Tack Åsa!

Då behöver jag inte vara så rädd biggrin.gif

Tycker det var synd att dom skrev så kort om detta och ingen länk hade dom heller så man kunde få veta mer, men det kanske kommer eller jag hittar något bra ställe.

Mvh Malin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon