Jenny & Vilda
Har just kollat igenom en rabatt jag anlade tidigt i våras. Astillben, spanska nävan och backtimjan har knopp/blommar men vallmon och fingeborgsblomman har inga tecken på knoppbildning. Ska de inte blomma iår eller är det etableringsproblem?

Vet ju att digitalis är bienn, innebär det att den alltid blommar året efter om man köpt den som planta?

Vallmon heter papaver paucifoliatum, nån som vet något om den? Har visst glömt vad det var jag bestämde mig för när jag köpte den, har för mig att den skulle vara ganska lågväxt och rabatten går i rosa/vitt/brunt i övrigt så jag skulle tro att jag valde rosa rolleyes.gif
kerstin z5-6
digitalis är bienn, det betyder att den blommar året efter sådd -sedan dör plantan -men ger millioner nya frö o massor av nya plant

Papaver orientale L. var. paucifoliatum är en orientale sort -ev blommar den först nästa år den med .Den är perenn
Jenny & Vilda
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-06-2006, 21:54)
digitalis är bienn, det betyder att den blommar året efter sådd -sedan dör plantan -men ger millioner nya frö o massor av nya plant

Papaver orientale L. var. paucifoliatum är en orientale sort -ev blommar den först nästa år den med .Den är perenn

Vilket snabbt svar, tack!

En dum följdfråga, de bienna växter som säljs på trädgårdshandeln, är de alltid på det "första året" så att säga eller händer det att de säljs andra året, då de ska blomma?
Jenny & Vilda
Passar på att efterlysa bilder på digitalis plantor som nyss kommit upp från frö. Har en rabatt där jag kastade ner lite frön i våras och funderar hur de ser ut som små så jag inte rensar bort dem smile.gif
kerstin z5-6
De säljs ofta år ett, blommar nästa -vilket är bra -då blommar de i rätt tid o hinner fröa av sig hos dej smile.gif
Jenny & Vilda
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-06-2006, 22:22)
De säljs ofta år ett, blommar nästa -vilket är bra -då blommar de i rätt tid o hinner fröa av sig hos dej smile.gif

Vad bra, då är det bara att hålla sig till tåls till nästa år, svårt men inte mycket att välja på tongue.gif
IceCube
Så gjärna en omgång digitalis nästa år också. Så får du blom varje år.
Jenny & Vilda
CITAT (IceCube @ 22-06-2006, 22:42)
Så gjärna en omgång digitalis nästa år också. Så får du blom varje år.

Ja just det ja, annars blir det glapp året därpå. Ska komma ihåg det
Har läst nånstans att man kan klipppa blommorna när de just vissnat för att de ska blomma om men då får man å andra sidan inte fler plantor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon