|
Jenny & Vilda
22-06-2006, 21:29
Nu är det ingen hejd på frågandet på mig, hoppas ni inte ledsnar Har lånat massvis med böcker och tidningar om trädgård på biblioteket den senaste tiden, (sambon tycker jag är lite tråkig om kvällarna) Har försökt bena ut det här med grupperna bland de gammeldags buskrosorna men har inte funnit skillnaden mellan dem. Jag ser ju att själva rosen ser annorlunda ut, (alla ser ju nästan olika ut istort sett ) men är det stora skillnader växtsätt/härdighet/skötsel mellan grupperna? T.ex. en pimpinellros och en gallicaros, är det stora skillnader mellan dem? Är intresserad i allmänhet men också ute efter tips om en fin buskros som är härdig (zon IV ) och har en tätt fylld blomma. Höjd nånstans 1-2m. Tänker mig att sätta ett par, tre buskar som ska bilda ett buskage längst bort mot ett skogsparti på tomten. Soligt läge större delen av dagen och ganska torr, väldränerad jord finns till förfogande. Förslag tack !
Gallica rosorna blommar alla bara en ggn, dom flesta blir dryga metern, en del blir 1.5 m. Många har starka färger i karmin, lila färger, eller vad tycks om den randiga Rosa Mundi, måste ha ros. Kolla här Mina en ggn blommande rosorPimpinellifolia rosor kan vara stora buskage upp till 3 m. Ruskigt taggiga, tätt, tätt. Dom flesta blommar en ggn, men Stanwell Perpetual blommar hela sommaren, den har jag köpt i år. Aicha som jag haft 5 år är nu ca 2.5 m den blommar med enstaka blommor även senare. Har även köpt Mary Queen of Scots helt liten bara 1 m och Maigold ( som blommar om ) nu i vår. Dom är härdiga, anspråkslösa, friska och kan bli gamla. Buskrosor som blommar hela sommarenHär kan du kika om något passar, bor själv i zon 4.
Jenny & Vilda
25-06-2006, 07:06
CITAT (Kajsa @ 22-06-2006, 23:28) Gallica rosorna blommar alla bara en ggn, dom flesta blir dryga metern, en del blir 1.5 m. Många har starka färger i karmin, lila färger, eller vad tycks om den randiga Rosa Mundi, måste ha ros. Kolla här Mina en ggn blommande rosorPimpinellifolia rosor kan vara stora buskage upp till 3 m. Ruskigt taggiga, tätt, tätt. Dom flesta blommar en ggn, men Stanwell Perpetual blommar hela sommaren, den har jag köpt i år. Aicha som jag haft 5 år är nu ca 2.5 m den blommar med enstaka blommor även senare. Har även köpt Mary Queen of Scots helt liten bara 1 m och Maigold ( som blommar om ) nu i vår. Dom är härdiga, anspråkslösa, friska och kan bli gamla. Buskrosor som blommar hela sommarenHär kan du kika om något passar, bor själv i zon 4. Tack för svaret! Håller på att kika igenom ditt album nu, blir bara svårare och svårare att bestämma sig.. det finns ju såå mycket fint. Men det visste du ju redan
Green Thumb
25-06-2006, 17:41
Finlands vita ros i zon IV, kanske?
kerstin z5-6
25-06-2006, 18:39
bara för z4-6 finns nog mer än 300 sorter att välja på Du får berätta vad det blev för rosor
Jenny & Vilda
25-06-2006, 21:25
Hi hi, det är nog så att alla har sina ros-favoriter har jag förstått. Tänkte ta med mig rosboken till handelsträdgården och se vad de har, bor ju på en liten ort och utbudet är lite begränsat tyvärr. Finns det postorderhandel för rosor? Lovar att meddela vad jag valde
Gloriana
25-06-2006, 22:05
Cedergrens i Råå köpte jag mycket rosor av för en tio år sen (mitt första hus, är inne på mitt tredje och sista hoppas jag). De skickade, kanonkvalitet. En gång fick jag fel sort - det var bara att ringa så fick jag en ny.
Karin i Peking
26-06-2006, 10:02
En bra rossida är Flora Linnea...de har oxå postorder men jag har inte handlat där..så jag har ingen erfarenhet av dem
Karin
kerstin z5-6
26-06-2006, 10:05
Bra snabb leverans, sort sortiment på bild , och bra pris finns på danska rosenposten -ca 100 kr i frakt oavsett antal barrorade rosor här är adressen Rosenpostendu hittar även en hel del för z5 o högre i mina rosalbum Välkommen i rosträsket önskar k
Jenny & Vilda
26-06-2006, 13:35
Kikade in på Rosenposten, fanns ju massor med fint där Vad ligger priserna på i handeln ungefär? Är just nu inne på Mme Hardy, Madame Boll och Leda/Pink Leda, men jag är säker på att jag hinner ändra mig tusen gånger innan jag kommer till skott, jag är bara sån
Utmärkta val det där  Man hittar inte lite mer ovanliga sorter annat än man skickar efter, Rosenposten, Flora Linnea är utmärkt men du får vänta till hösten nu och dom kommer barrota/bara rötterna. Fördelen med Rosenposten är att du kan bestämma vecka du vill ha rosorna och rosorna är större, gott klimat i Danmark.
Priserna är billigare barrota, du får ju själv köpa en massa jord där vid plantering. Krukade kostar ca 130 för gammaldags eller Austin. Vanliga krukade rabattrosor ca 100 kr, ev billigare för väldigt vanliga sorter.
Jenny & Vilda
26-06-2006, 20:04
CITAT (Kajsa @ 26-06-2006, 20:17) Utmärkta val det där  Man hittar inte lite mer ovanliga sorter annat än man skickar efter, Rosenposten, Flora Linnea är utmärkt men du får vänta till hösten nu och dom kommer barrota/bara rötterna. Fördelen med Rosenposten är att du kan bestämma vecka du vill ha rosorna och rosorna är större, gott klimat i Danmark. Är det svårare att få barrotade att ta sig? Något särskilt man bör tänka på? När räknas "hösten" börja :-) Vill ju plantera snart..
Jenny & Vilda
26-06-2006, 20:08
Kom på en sak till, skulle vilja ha lite tips på någon ros som gör sig bra i samplantering i en stor perennrabatt, (den är mitt stora projekt i sommar/höst). Det är så svårt att veta hur själva busken blir i formen när man läser om dem, jag har nog sett för lite rosor på riktigt tror jag. Måste gå på rosjakt
Hösten är bästa tiden för barrota, då är dom snabbt igång på våren, men det fungerar bara upp till zon 4. Beställde många barrota i våras och dom tar tid på sig, nästa sommar blir det fart, man får vänta. Tycker alla rosor behöver flera år för att komma till sin rätt. Man ska alltid ha benmjöl i botten när man planterar rosor, aldrig gödsel på hösten. Man kan nog inte få rosorna förän sept/okt barrota.
Planterar alltid med perenner, rosor och klematis. Stora rosor/ klematis längst bak, höga, mitt i emellan och längst fram mindre rabatt eller små buskrosor 0.5-1 m, breda rabatter ska det vara, inga smala tarmar. Du måste gå ut och kika på lite rabatter, svårt komma med en massa förslag, alla har dessutom olika smak och favoriter.
Jenny & Vilda
26-06-2006, 21:20
CITAT (Kajsa @ 26-06-2006, 21:24) Hösten är bästa tiden för barrota, då är dom snabbt igång på våren, men det fungerar bara upp till zon 4. Beställde många barrota i våras och dom tar tid på sig, nästa sommar blir det fart, man får vänta. Tycker alla rosor behöver flera år för att komma till sin rätt. Man ska alltid ha benmjöl i botten när man planterar rosor, aldrig gödsel på hösten. Man kan nog inte få rosorna förän sept/okt barrota.
Planterar alltid med perenner, rosor och klematis. Stora rosor/ klematis längst bak, höga, mitt i emellan och längst fram mindre rabatt eller små buskrosor 0.5-1 m, breda rabatter ska det vara, inga smala tarmar. Du måste gå ut och kika på lite rabatter, svårt komma med en massa förslag, alla har dessutom olika smak och favoriter. Förstod nästan att det skulle vara svårt att föreslå något. Jag ska spana runt lite och bilda mig en uppfattning själv. Tack för råden om barrotade !!
kerstin z5-6
26-06-2006, 21:42
Dessutom beror det helt o hållet på hur STOR rabatt du gör:) De flesta rosor mår bäst med perenner inte gräs runt fötterna -ovasett storlek  En gammaeldags jag inte kan vara utan är Felicite Parmentier
Jenny & Vilda
27-06-2006, 06:11
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-06-2006, 22:42) Dessutom beror det helt o hållet på hur STOR rabatt du gör:) De flesta rosor mår bäst med perenner inte gräs runt fötterna -ovasett storlek  En gammaeldags jag inte kan vara utan är Felicite Parmentier Vacker ros den Felicité Parmentier! Rabatten blir ganska stor (i mina ögon) ungefär 2 x 10-12meter med två nivåskillnader (högre i mitten i bakkant).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|