Full version: Medinilla magnifica
jennyp
Blev störtförälskad då jag såg den i fönstret på blomsteraffären och bara måste ha den. Är den svårskött? Något speciellt jag ska tänka på? Luktar den? Hur ofta blommar den?
Bo trångt eller vill den ha rymlig kruka? gödning?

Jag hittar inte så mycket på nätet...
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du läsa om hur du sköter rosenskärmen

Själv tycker jag inte den doftar och den blommar under växtsäsongen inte under vintern.

Så stora krukor brukar den inte ha när man får den från odlaren men något större kruka än leverans krukan är nog bra och man kan sedan öka storleken gradvis ifall växten trivs och blir större.
Lite svag växtnäringslösning ett par gånger i veckan under tillväxtsäsongen vår-sommar är bara bra ingenting behöver man göda på höst-vinter.

Det som väl är krångligast med denna växt är att ge den svalt, ljust och hög luftfuktighet på vintern.
Alexander-VG-zon3
vad jag har läst så ska den ha en fukt procent som minst på 50% och även stort utrymme . men som Åsa sa bler bra för den wub.gif
jennyp
hm... så hög luftfuktighet blir ju förstås svårt med en sån stor växt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon