Full version: Insektsfobi
Magdis
Min dotters insektsfobi blir bara värre och värre för varje år. Snart kommer det vara outhärdligt om det fortsätter. Hon stänger hellre in sig i huset en vacker sommardag bara för att det är lite flygfän ute. Får hon syn på ett flygfä så får hon fullkomlig panik och skriker hysteriskt. Jag trodde hon skulle vänja sig med åren men det verkar vara tvärtom.

nån som har några tips?
pejori
har du testat med glasburkar? unsure.gif unsure.gif
fånga några, och visa henne att locket är på....prata om djuret och visa henne allt du kan och lite till om det... wub.gif
en humlas påsar på benen med frömjöl i och berätta, och om getingar (bin) om hur den skvallrar hemma om var den hittat det... smile.gif smile.gif
säker information brukar hjälpa...min dotter var sådan, så jag körde den varianten....
även lyffta på stenar och visa maskgångar och annat...då avdrammatiserar du det för henne också... wub.gif wub.gif
TVINGA ALDRIG!!!!!! bara locka, muta, fresta så hon går med på att kika själv...lite i taget...

lycka till... wub.gif
Magdis
Tack Pejori, jag ska testa glasburken. Jag har berättat ganska mycket för henne om insekter men hennes skräck är helt irrationell.

Tyvärr är hon lite så där när det gäller det mesta, en liten dramaqueen. Allting låter 1000 gånger värre än det egentligen är. Nu kommer hon just skrikande inrusande genom dörren för jag vet inte vilken gång i ordningen denna dag. biggrin.gif
Rapchic
CITAT (pejori @ 23-06-2006, 15:08)
har du testat med glasburkar? unsure.gif unsure.gif
fånga några, och visa henne att locket är på....prata om djuret och visa henne allt du kan och lite till om det... wub.gif
en humlas påsar på benen med frömjöl i och berätta, och om getingar (bin) om hur den skvallrar hemma om var den hittat det... smile.gif smile.gif
säker information brukar hjälpa...min dotter var sådan, så jag körde den varianten....
även lyffta på stenar och visa maskgångar och annat...då avdrammatiserar du det för henne också... wub.gif wub.gif
TVINGA ALDRIG!!!!!! bara locka, muta, fresta så hon går med på att kika själv...lite i taget...

lycka till... wub.gif

är det nått som kanske skulle kunna funka på min lillasyrra hon HATAR
myror.... men då är hon 15 (inte att glömma man kanske gör annorlunda då)
pejori
CITAT (Rapchic @ 24-06-2006, 18:41)
CITAT (pejori @ 23-06-2006, 15:08)
har du testat med glasburkar? unsure.gif  :unsure:
en humlas påsar på benen med frömjöl i och berätta, och om getingar (bin)  om hur den skvallrar hemma om var den hittat det... smile.gif  :)
även lyffta på stenar och visa maskgångar och annat...då avdrammatiserar du det för henne också... wub.gif  :wub:

lycka till... wub.gif

myror.... men då är hon 15 (inte att glömma man kanske gör annorlunda då)

det fungerar på "stora" också laugh.gif
Castea
CITAT (Rapchic @ 24-06-2006, 18:41)
myror.... men  då är hon 15 (inte att glömma man kanske gör annorlunda då)

Kognitiv Beteende Terapi (KBT) brukar vara en bra metod att bli kvitt svåra småkrypsobehag och fobier. Det handlar då om att stegvis utsätta sig för sina värsta fasor (i detta fall småkrypen), få "hemläxor", göra saker ihop med terapeuten, och stegvis bli modigare och sedan kvitt sina obehag.

Det är nog svårt att låta ett litet barn gå hos en okänd vuxen terapeut, men kanske kan du Norrbottens-Magdis ringa en KBT:are och få litet tips på metoder som du som förälder kan använda för att träna med din dotter?! Det blir ju invalidiserande till slut om man blir så rädd att man sitter inomhus p g a sina obehag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon