Full version: elektrisk häcksax
Niclas
Hej,

Är det någon som kan rekommendera en elektrisk häcksax som ej är för tung vibrerar mycket m.m.

Jag har spirea och liguster häcker på ca 100m och börjar bli tröt på att klippa med handsax.

Niclas
Lotta Zon III
Hejsan, jag har en eldriven (Gardena - tror jag).

Eldrivet skall vara lätt, inte vibrera så mycket etc. Efter att ha använt den ett tag tröttnade jag på att häcken inte klipptes, utan snarare slets sönder. Vidare tröttnade jag på sladdeländet som trasslade till det enormt. Dessutom är den i längden faktiskt tung, även om det inte känns så i början.

(Bensindrivet är ännu tyngre, bullrar och vibrerar mer, men du slipper sladden. Batteridrivet då? Batterier väger och batterierna räcker sällan länge (inte till 100 m i alla fall) samt är ofta svagare.)

Själv investerade jag i "häcksaxarnas japanska kockkniv), en ergonomiskt riktig, otroligt vass vanlig häcksax.......och handjagar. Skulle inte drömma om att maskinklippa, det känns faktisk lättare för hand, dessutom är det knäpptyst, häcken blir snyggare (inga söndertrasade blad som torkar och blir fula i kanterna)

Jag har 100 meter blandhäck, 20 meter amerikanskt hagtorn samt förhoppningsvis snart drygt 30 meter avenbokshäck.

Min fråga är, har du testat en riktigt bra handjagningshäcksax? Enligt min tro är det inget som slår en sådan. I och för sig skall jag erkänna att sedan jag skådade ljuset, har jag inte provat några maskiner, det vill säga har det kommit en fantastisk maskin de senaste tre åren har jag nog missat den.....
Ann i Göteborg
Hej

Jag undrar om märke m.m. på din vanliga häcksax.

Jag har 70m avenbok att klippa och har en Sandvik med vågtandade skär, lite fjädrande. ca 5 år gammal. Den fungerar bra - men finns ännu bättre?
T.ex. hur grova grenar tar din? Jag måste ta till grensaxen med jämna mellanrum för avenbokens årsskott blir kraftiga.
Lotta Zon III
Skall hem och kolla.........Tror att det var en Fiskars, men jag är inte säker.....återkommer.......
Niclas
Tack för svaren.

Ja jag ska erkänna att jag har en gammal häcksax som jag har slipat om ett par gånger.

Jag har provat en nyare handsax för några år sedan men dock ej klippt någon längre tid med den. Får nog ut och titta på hur en av dagens häcksaxar ser ut innan jag bestämmer mig.
Jessi
Gå in på någon av dessa hemsidor. De har massor av tester.
Råd och Rön: "http://www.radron.net/"
Best in test: "http://www.bestintest.net/"

Här hittar man det mesta. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon