Hej,
r det ngon som kan rekommendera en elektrisk hcksax som ej r fr tung vibrerar mycket m.m.
Jag har spirea och liguster hcker p ca 100m och brjar bli trt p att klippa med handsax.
Niclas
Lotta Zon III
16-05-2003, 12:27
Hejsan, jag har en eldriven (Gardena - tror jag).
Eldrivet skall vara ltt, inte vibrera s mycket etc. Efter att ha anvnt den ett tag trttnade jag p att hcken inte klipptes, utan snarare slets snder. Vidare trttnade jag p sladdelndet som trasslade till det enormt. Dessutom r den i lngden faktiskt tung, ven om det inte knns s i brjan.
(Bensindrivet r nnu tyngre, bullrar och vibrerar mer, men du slipper sladden. Batteridrivet d? Batterier vger och batterierna rcker sllan lnge (inte till 100 m i alla fall) samt r ofta svagare.)
Sjlv investerade jag i "hcksaxarnas japanska kockkniv), en ergonomiskt riktig, otroligt vass vanlig hcksax.......och handjagar. Skulle inte drmma om att maskinklippa, det knns faktisk lttare fr hand, dessutom r det knpptyst, hcken blir snyggare (inga sndertrasade blad som torkar och blir fula i kanterna)
Jag har 100 meter blandhck, 20 meter amerikanskt hagtorn samt frhoppningsvis snart drygt 30 meter avenbokshck.
Min frga r, har du testat en riktigt bra handjagningshcksax? Enligt min tro r det inget som slr en sdan. I och fr sig skall jag erknna att sedan jag skdade ljuset, har jag inte provat ngra maskiner, det vill sga har det kommit en fantastisk maskin de senaste tre ren har jag nog missat den.....
Ann i Gteborg
16-05-2003, 21:32
Hej
Jag undrar om mrke m.m. p din vanliga hcksax.
Jag har 70m avenbok att klippa och har en Sandvik med vgtandade skr, lite fjdrande. ca 5 r gammal. Den fungerar bra - men finns nnu bttre?
T.ex. hur grova grenar tar din? Jag mste ta till grensaxen med jmna mellanrum fr avenbokens rsskott blir kraftiga.
Lotta Zon III
19-05-2003, 07:32
Skall hem och kolla.........Tror att det var en Fiskars, men jag r inte sker.....terkommer.......
Tack fr svaren.
Ja jag ska erknna att jag har en gammal hcksax som jag har slipat om ett par gnger.
Jag har provat en nyare handsax fr ngra r sedan men dock ej klippt ngon lngre tid med den. Fr nog ut och titta p hur en av dagens hcksaxar ser ut innan jag bestmmer mig.
G in p ngon av dessa hemsidor. De har massor av tester.
Rd och Rn: "http://www.radron.net/"
Best in test: "http://www.bestintest.net/"
Hr hittar man det mesta.