|
fruberglund
23-06-2006, 11:21
Gillar nävor och vill ha fler, såg en artikel i senaste Allt om trädgård där hon satt nävor ihop med rosor. Varför har inte JAG tänkt på det!!! Nu måste jag genast köpa några nävor och sätta ihop med några av mina rosor, var såååå fint! Undrar även om någon vet om det finns nävor som är röda, gula eller orange eller åt det hållet?
fruberglund
23-06-2006, 11:22
Oj, kanske hamnade i fel avdelning, skulle nog vara prydnadsväxter? Nåväl, får hoppas nån svarar ändå
lyckero
27-06-2006, 10:17
Jag tror inte att det finns nävor i varken gult, rött eller orange. De går mest i blått, lila, rosa, cerise och vitt. Men det finns mängder av vackra sorter i de nyanserna. Lyckero
Åhhh, en till "geraniumgalning", välkommen i gänget! Här får du några dregellänkar att längtansfullt sucka över, det finns maaaassor av fina nävor där ute! PhotogalleryEn artikel skriven av Sylvia Ett gäng vackra nävabilderOch här är ett Geranium-Forum på GardenWeb /trevlig surfing!
Eloicce
27-06-2006, 16:50
Hej o TACK - för att jag fick surfa runt ett tag Jag är oxå en "Näva-freak" Och nybörjare Men när jag i höstas anlade en rund ny rabatt i min nya trädgård gjorde jag en tur till handelsträdgården o letade efter några nävor - för det hade jag haft förut i min mini-radhus-trädgård (planterad av förre ägaren) o jag älskade de nävorna. Men jag hade inte en aning om vad det var för sort - så jag köpte upp mig på några stycken - de såg inte mycket ut för världen inte - några "pinnar" bara o de såldes för ett bra rea-pris - jag hade köpt dem iallafall - för fullpris - för jag v i l l e ju verkligen ha dem När jag köpte dem så sade mig namnen på dem ingenting - så det har blivit små glada  överraskningar när de växte till sig i våras o nu har de blommat l ä n g e Och jag m å s t e bara köpa flera Nu måste jag försöka att lära mig mer om denna underbara växt - inte visste jag heller att de olika sorterna kunde bli sååå höga - de jag hade i radhusträdg. var låga bara - det blev en riktig överraskning det med. mvh Eloicce
Visst är det trevligt med nävor!  Jag är förtjust i just den färgskalan de finns i lila, blå, rosa osv.
fruberglund
28-06-2006, 22:16
Tack för alla fina länkar...ögonfröjd Idag var jag och köpte 5 st smaragdnävor som heter "Sirak", jättefin färg...ska få bo ihop med en av mina rosor  Blir nog jättefint, ska ta en bild när det är klart sen.
Här ett tips till: www.mathildestien.dk näva heter storkennäb på danska.
titti49zon6
29-06-2006, 13:14
 Vad tycks om denna näva,visst är den vacker G.himalayensis Birsh dubbel
Margith
29-06-2006, 13:34
Vacker? Den är helt sagolik Ja, här har ni alltså en näva-älskare till Snälla Titti49, visst tar du väl rätt på eventuella fröer?
titti49zon6
29-06-2006, 14:11
Ska försöka mig på det Om du vill se mer bilder på nävor och annat som blommar just idag finns dom i mitt album Sommar 2006
fruberglund
29-06-2006, 15:27
Ahhhh, vilken underbar...får man köpa eller byta några fröer sen Titti? Snäääälllllllaaaaaaaaaaaaaaaaa Här kommer bilder på mina nyinköpta smaragdnävor 
titti49zon6
29-06-2006, 15:32
[QU Vad tycks om denna näva,visst är den vacker G.himalayensis Birsh dubbel OTE] Den är helt enkelt guddomlig  Den måste jag bara ha!
Får det inte att funka med Citat, har gjömt hur man gjorde
CITAT (titti49 @ 29-06-2006, 14:14)  Vad tycks om denna näva,visst är den vacker G.himalayensis Birsh dubbel Så ska det alltså vara. Förälskelse vid första ögonkastet
Margith
29-06-2006, 17:31
CITAT (titti49 @ 29-06-2006, 16:32) Jag undrar om det blir samma om jag tar fröer eller måste jag isåfall isolera just denna näva Det är ju planterat en del andra i närheten, men om ni talar om för mig hur jag skall göra så skickar jag frön-men ni måste påminna mig i höst för jag är en gammal kvinna med dåligt minne men ung i sinne  :D :D :D :D Och jag är en ung kvinna med dåligt minne och gammal i sinnet  Jaah, allt är relativt, eller hur?? Jag påminner Att plocka fröer från nåt som växer i rabatten, ger ju aldrig en 100%-igt säker avkomma, men jag tycker att det är det som är kul med att så egna fröer. Det blir det det blir, och det är himla spännande att vänta och se vad det blir Det här är det "häftigaste" jag har i geranium-väg, jaaaa, jag gillar variegerade blommor  Hur blommorna ser ut? Inte en aning! Den hade blommat över när jag köpte den Fru Berglund, dina Smaragdnävor var ursöta! Har du nån aning om hur långt norrut de klarar sig??
Oh så vacker denna näva är. Vet du var man får tag på en sådan? Ztina
Hoppsan Glömde namnet "G.himalayensis Birsh dubbel" Ztina
titti49zon6
29-06-2006, 17:44
Jag fick min vid plantbytarträffen i Burträsk men kommer inte ihåg av vem
fruberglund
29-06-2006, 19:15
CITAT (Margith @ 29-06-2006, 18:31) Fru Berglund, dina Smaragdnävor var ursöta! Har du nån aning om hur långt norrut de klarar sig??  Ingen aning, står inget på etiketten om zoner. Står bara att de trivs i sol-halvskugga på de flesta jordar och tål torka. Åh, så fint det är med varigerade blad, måste ha mer sånt i trädgården känner jag.
CITAT (Margith @ 29-06-2006, 18:31) Det här är det "häftigaste" jag har i geranium-väg, jaaaa, jag gillar variegerade blommor  Hur blommorna ser ut? Inte en aning! Den hade blommat över när jag köpte den  Kanske du har en Geranium mac. Variegata? Blommar rosa står det. BlomstergårdenSåg att det fanns en till var. näva där... Den här!
fruberglund
30-06-2006, 08:23
Det här bladverket var ju väldigt vackert Geranium mac. Elisabeth Ann
Storåtjejen
30-06-2006, 21:33
CITAT (fruberglund @ 30-06-2006, 09:23) Det här bladverket var ju väldigt vackert Geranium mac. Elisabeth AnnEn sån måste jag väl skaffa mig. Både för de vackra bladen och för att jag heter Ann Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|