Full version: Gula hibiskusblad
kristina_tj
Jag har varit borta i knappt två veckor och när jag kom hem var många av bladen på min hibiskus gula och många hade ramlat av. Inte så kul! Min sambo har varit hemma och vattnat, så vad kan vara felet? Den står i fönster med eftermiddagssol, kan solen ha varit för stark? Den har varit så fin på våren/försommaren och blommat som bara den, så det är tråkigt att den gör så här nu! sad.gif
Reserv
Jag tror inte solen har vart för stark för den, mina Hibiskusar står i gassande söderfönster alla 12 och ingen reagerar negativt på det. Däremot om jag missat att vattna så kan dom straffa mig med lite gula blad, men sköter jag vattningen så den är jämnfuktig så händer det inte. wub.gif
Alexander-VG-zon3
mina stor ute i väst sol utomhus . så som reserv sa så är det torka . men det kan även vara näringsbrist, å ohyra . men på mina är dte att dte har varit tort för dom så brukar dom få 1-3gula blad
Ciczi
Det låter som ohyra eller näringsbrist.

När planterades den om senast?

Ciczi
Alexander-VG-zon3
annars läg på kogödsel så får dom näring . det gör jag til mina å dte gillar dom
kristina_tj
Tack för svaren!

Den planterades om tidigt i våras.

Jag har iofs inte instruerat sambon om hur man ger näring, och sen kan det ju hända att det slarvats lite med vattning också. Ska ge dem lite näring nu! Vilken sorts näring rekommenderar ni för hibiskusar?

Vad för slags ohyra skulle det isf kunna vara? Hur ser man det?
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristina_tj @ 24-06-2006, 21:37)
Tack för svaren!

Den planterades om tidigt i våras.

Jag har iofs inte instruerat sambon om hur man ger näring, och sen kan det ju hända att det slarvats lite med vattning också. Ska ge dem lite näring nu! Vilken sorts näring rekommenderar ni för hibiskusar?

Vad för slags ohyra skulle det isf kunna vara? Hur ser man det?

är det ohyra så är oftast bladen även gröna å gula .
är det birst på näring är många blad helt gula eller är bladnerverna gröna å bladytan gul .
är dte torka så är det 1-3 blad gula som trillar av .
som jag skrev inann så funkar kogödsel bra lägg en omgång nu å sne nästa månads ingen i agusti så räcker det . ger alla mina en omgång med kögödsel
så gör dte dom kommer väöxa på bra .
och kolla efter ohyra å köp provado pinnar å vara någa med vattnigen så tror jag det ska gå bra
wub.gif
Ciczi
Vanligast ohyra på hibiskusar är antingen spinn eller löss. Om du fått spinn syns det som tunna spindeltrådar i toppen på skotten. Duscha av plantan med jämna mellanrum så botar man det. Löss kan vara lite svårare att bli av med men såpablandning brukar fungera bra.

När det gäller näring så tycker jag själv att substral är det bästa men det är lite olika vad folk föredrar.

mvh Ciczi
Bessie
Grejen med spinn är att angreppen hunnit gå ganska långt om man redan ser "spindelväv" mellan bladen. Kvalstren håller sig helst på de unga bladens undersidor och ser ut som små (bara en halv mm sådär) knubbiga, rödaktiga eller mörka spindlar. Hittar du några prickar som inte ska vara där, peta på dem och se om de springer undan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon