Full version: Orkide hjälp
cedes
Vet inte om det här är rätt plats för min fråga...

Jag har en fråga om min orkide...

Det är andra gången som den blommat riktigt mycket och fint... men nu börjar den att vissna och tappa sina fina blommor, och den ena stängeln är gul och på väg att ruttna ser det ut som... och bladen ner till börjar se jätte fula ut... lite gul brun grön aktig... och nästan lite på väg att bli skrynkliga... den har alltid trivts i fönstret där den står nu... fast nu har det ju varit ganska så stark sol och varmt... kan det bero på det?

Kan man ställa ut den på altanen?

Kan jag på något sätt rädda blomman eller kommer den att dö helt och hållet?
Biggan_
Jag antar att det är en Phalaenopsis (brudorkidé) du har.
Det är nog dags att sätta om den i ny orkiekompost! Att den fäller ett och annat gult blad nerifrån är helt normalt, men när bladen börjar att bli slappa är komposten nedbruten och rötterna börjar att ruttna.
Klipp av blomstänglarna ända ner, klipp av alla döda rötter och plantera i ny orkidékompost. Om plantan har väldigt lite med friska rötter kvar kan du vira fuktig vitmossa om rötterna och stoppa ner den i en plastpåse och hänga den i ett skuggigt fönster. Efter några veckor brukar nya rötter ha kommit. Plastpåsen får inte förslutas helt, det måste få komma luft ner i påsen. Se till att inte mossan torkar ut, men den får inte heller vara blöt.
Ställ aldrig en brudorkidé direkt i solen på sommaren, bladen får lätt brännskador. Eftersom brudorkidén är varmväxande trivs den inte ute om det är för kyligt, men varma perioder kan man mycket väl ha dem ute. Då får man ställa den så att solen inte bränner den. Mycket viktigt är att brudorkidén inte tåler att ha vatten i toppskottet, så tänk på det om det blir regn! Toppskottet ruttnar om det står vatten där, och ruttnar toppskottet så kan inte plantan växa vidare. Tänk på detta även när du duschar plantorna, får du vatten i toppskottet så sug upp noga med en liten bit hushållspapper. Brudorkidén växer naturligt lite upp-och-ner och då rinner inte regnvattnet ner i bladverket.
Hoppas att detta hjälper dej att klara din planta smile.gif
Ett litet tips för att slippa att bladen hinner bli slappa, lukta på komposten, om den börjar lukta lite sunkig eller jordig så är det dags att plantera om.
cedes
okej, tack så mycket för ditt svar... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon