David_Q
Jag har en måbärshäck som planterades förra våren, klipptes vid plantering samt klipptes i våras. I samband med vårens beskärning så gödslade jag med hönsgödsel i fast form och vattnade ordentligt. Häcken har brutit nya skott som tusan och är jättefin, men jag undrar om jag bör ge den ytterligare en omgång gödning och i så fall vilken sorts gödning?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du behöver inte ge mera, växer den och ser fin ut så har den det bra. Måbär brukar inte vara någon krävande växt den kan växa mycket bra även i ganska mager jord.
Cilla
Håller helt med Åsa. Mer beskärning nästa vår lär den inte behöva heller, låt den skjuta sina skott. Vattna denna säsong de veckor när det inte regnar rejält. detta för att få optimal tillväxt, men glömmer du lär de säkert överleva fast växa lite långsammare.
David_Q
Ok jag skippar nog gödning nu. Vattnar gör jag då och då när det varit torrt, riktiga rotblötor blir det tongue.gif

Men jag måste fråga Cilla, varför inte klippa varje vår? Jag vill ha en tät och fin häck och har förstått att man ska släppa upp den ca 15-20 cm varje år och inte mer?
Cilla
Jo det kan man säkert göra med måbär. De kan man faktiskt klippa lite hur som helst, också som nyplanterade. Jag har dock bäst erfarenhet av att låta vedartade häckväxter utveckla så bra rotsystem som möjligt innan man skär bort bladmassa som gör att rötternas tillväxt blir svagare.

En nysatt måbärshäck kan man låta växa till sig i tre säsonger. Bladmassan hjälper dem att utveckla sina rötter. På tredje eller fjärde året kan man klippa dem där man vill att de ska börja förgrena sig. Då skjuter de väldig fart med de energier de utvecklat i rotsystemen. Sedan följer man upp med beskärning i den form man vill att de ska ha, då förgrenar det sig där och för varje år kan man flytta beskärningspunkten utåt så blir den mycket tät.

Men man kan nog småklippa lite varje år också.
David_Q
Ok då är jag med. Jag fick olika tips när jag planterade häcken och valde att följa min fars råd (han är gammal trädgårdsanläggare):

1. Välj bästa/kraftigaste sortens plantor
2. Planteringsdike mha grävskopa och satsa på ordentlig jordförbättring
3. Sätt plantorna tätt (4 st per meter) och klipp ner dem vid plantering (vår)
4. Låt klipp sedan ner häcken varje vårvinter cirka 15-20 cm över förra klippningen

Hittills har det funkat kanon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon