Farmor
Vid lördagsvattningen av min blommor hittade jag den äntligen. En enda gång har den blommat trots ansenlig ålder. Att det nu kommer en knopp är tack vare er hjälp med goda skötselråd.

Men då undrar jag hur lång tid knoppen tar på sig för att slå ut i blom? Jag ska resa bort några dagar om en och en halv vecka och vill ju absolut inte missa blommningen. I och för sig tycker jag att det anas fler knoppar, så jag kanske inte missar blommningen helt.
Farmor
Nu slår den ut - knoppen alltså. Det tog nästan en månad.

Den är jättestor och jätterosa och det kommer en blomma till. Jag har beställt en kamera och hoppas få den så jag kan föreviga underverket. För ett underverk är det väl när den endast blommat med en blomma för 10 år sedan och plantan har jag haft i minst 20 år.
Åsa, mälardalen zon 2
Ställ ut kaktusen (skuggigt i början) om den står inomhus, och låt den stå ute så länge som möjligt på hösten väldigt många bladkaktusar behöver en kylperiod för att bilda blomknoppar jag brukar ha mina ute ända tills det blir minusgrader. Och de brukar blomma rejält varje år.
Rossi
Och jag har mina i förrådet under höst och vinter. Där är ljust och ca. 8-11 grader. De får bara en slurk vatten kanske en gång i månaden. Sen blommar de fint!

Grattis till din blomma! Om du tar några bilder så får du lägga ut dem här så att vi får se dem!
Farmor
Jag har följt era råd som jag fick i höstas och nu fick jag belöningen. Plantan står på balkongen och som Åsa gör med sina får min stå tills kylan kommer. Förhoppningsvis kommer det blommor nästa år igen. wub.gif

Nu är det bara min tjuriga Clivia, som jag också fått skötselråd om, som ska visa sig från sin bästa sida. Jag har för mig att den blommar på våren, så det är nog inget hopp om blomning i år. sad.gif

När det gäller foto kan det ta ett tag innan jag lärt mig hur det går till att få in bilder här. Jag är ju inte född i dataåldern precis, så det tar sin lilla tid att fatta tekniken. wink.gif
Rossi
CITAT (Farmor @ 21-07-2006, 09:57)
Jag har följt era råd som jag fick i höstas och nu fick jag belöningen. Plantan står på balkongen och som Åsa gör med sina får min stå tills kylan kommer. Förhoppningsvis kommer det blommor nästa år igen. wub.gif

Nu är det bara min tjuriga Clivia, som jag också fått skötselråd om, som ska visa sig från sin bästa sida. Jag har för mig att den blommar på våren, så det är nog inget hopp om blomning i år. sad.gif

När det gäller foto kan det ta ett tag innan jag lärt mig hur det går till att få in bilder här. Jag är ju inte född i dataåldern precis, så det tar sin lilla tid att fatta tekniken. wink.gif

Jag sköter mina Clivior på precis samma sätt som mina Epiphyllum - svalt och ljust under det mörka halvåret med ganska lite vatten och sen i början av året så dyker knopparna upp! Så har du fixat blomma på din bladkaktus så borde det inte vara några problem för dig att få Cliviorna att blomma heller. Lycka till!
Farmor
wub.gif Jag tror nästan inte mina ögon! Det gamla skrället som jag klagat på här har mellan 15 och 20 knoppar. Vilken lycka. Och jag som hotade med soprummet för jag trodde inte det skulle komma några blommor i år.

Där ser man att det är jättebra att lyda goda odlingsråd som ges här på forumet. Nu är det bara Clivian som är utrotningshotad här hos mig, men vem vet, rätt vad det är kanske hon också lyder odlaiternas råd. wub.gif
evaskp
Alla kaktusar behöver något som triggar igång knopp bildningen, det är en vintervila, svalt och ljust. Sen när den första solen börjar lysa och det blir varmare så vill den ha vatten och knopparna kommer fram. En så kallad bladkaktus får ju stora blommor och det går åt en del vatten. Knoppen tar lång tid på sig att utvecklas, men det är värt väntan att få se den slå ut. Sen när den blommat färdigt mår den bra att få va ute på sommaren. Man kan t.ex. hänga den i ett träd, det är under sådana förhållande de växer normalt. Man får bara se till att de får torka upp ibland om det är en mycket regnig sommar. De måste ha valdränerad jord så att vattnet inte blir stående för länge om de hänger ute.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon