Full version: orchide
haggan
Nu måste jag be om hjälp hos er alla som kan. Jag har två vita orchidéer som har stått som två vackra sommarbrudar i mitt fönster. (norrfönster) Nu har den ena blomman tappat alla sina vackra blommor, stängeln ser torr och vissen ut ungefär halva stängeln. Hur gör jag nu?
Hittills har jag vattnat rikligt en gång i veckan och givit näring var 14:e dag. Ska jag vattna mindre eller mer? Ska jag flytta den till solen eller bakom gardinen eller ut?
Jag blir jätteglad för goda råd. Tack på förhand säger Maggan fast tyvärr signaturen "Haggan"
(Maggan var upptaget)
Biggan_
Du kan prova att klippa ner stängeln till strax ovanför ett friskt öga och se om det bryter en ny blomstängel därifrån. Är stängeln väldigt lång så klipp av den efter 3-4 ögat.
Om du klickar Här så får du fler goda råd som jag gav för en stund sen till en annan som också behövde hjälp.
haggan
Tack snälla Biggan för bra råd och tips! Nu ska jag nog lyckas med min blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon