Full version: Rost på min ros
infe
Hej

Jag har en nyponros, som har fått klart lysande orange fläckar på grenarna. Det ser ut som om den rostat. Vad kan det vara? När jag tar bort det får jag orange fläckar på fingrarna. Bör jag kanske klippa ner hela rosen ohmy.gif

Med vänliga hälsningar
Åsa, mälardalen zon 2
Orange fläckar på blad och grenar brukar vara rosrost och det är ingenting du kan göra nu, är det väldigt mycket kan man ju såklart ta bort några grenar här och var ifall de ser estetiskt fula ut.

Till hösten städar du ordentligt runt rosen och krattar upp nedfallna löv. Löven gräver du ner eller slänger i en sluten kompost. På våren sprutar du med svampmedel innan du ser symptomen gärna redan vid knoppsprickning och sedan regelbundet någon gång per vecka. De medel som finns i handeln är ganska svaga så de bromsar mera angreppen än att ta bort dem helt. +Var snål med kvävegödsling i närheten av rosen, kväve kan ge större problem med svampen.

Om du ska klippa ner rosen så är det isåfall i vår du ska göra det täck stubben som blir kvar isåfall med ex. kompostjord ofta finns det nyttiga svampar och bakterier i den typen av jord som ev. kan motverka kvarlämnade svampsporer på stubbarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon