Full version: Formjuten betong
helena67
Har hört talas om möjligheten att formgjuta större ytor tex garageuppfart, trädgårdsgång , i betong.
Mönster och färg gör att det ser ut som skiffer eller röd dansk gatsten. Det finns kanske fler aternativ.
Är det någon som hört talas om detta? Erfarenheter? Tillverkaren?
Lovis
Har själv ingen erfarenhet av platsgjuten markbetong men här kommer ett par länkar som kanske kan vara till hjälp.

http://www.fabriksbetong.se/index.php3?use...er&id=30&lang=1
http://www.betonova.se/default.asp?id=107;57
helena67
Tack för denna information. Nu har jag allt jag behöver för att fatta ett beslut. Återkommer när jag har mer information att delge. biggrin.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Min far har formgjuten betong (ser nästan ut som skiffer)

Jag har även sett mängder av andra fina uppfarter osv med detta material då jag jobbar åt en av firmorna som gör detta.

Enligt min erfarenhet så blir det snyggt, dock inte lika fint som naturmaterial.
Lätt att sköta dvs mycket lättare än naturmaterial.
Inte lätt att göra själv pga att det är ett tätt material som lätt blir halt på vintern om avrinningen inte fungerar bra. Rent ut sagt kan det bli såphalt på vintern om det är felaktigt utfört.

Jag har själv funderingar på att ha detta på vår framsida så fort jag har råd. Kvadratmeter priset ligger rätt högt, men om man jämför med att lägga plattor blir det ungefär samma pris.
Dock kommer jag lägga ner lite jobb själv.
Redan idag har jag satt två brunnar med bra avrinning samt lagom lutning. Jag har dessutom satt natursten som betongen skall gränsa mot.
Då det inte är såpass likt exempelvis kullersten som jag önskar (lite av petimeter) så kommer jag blanda upp betongen med natursten (exempelvis i kullersten i böljande gångar). På så sätt får man en stelare mer skulpturalt intryck.
För mig känns detta mer rätt än att efterlikna naturen och komma 98% nära målet.

Men om jag skall vara ärlig så kanske det är lite onödigt för om du bor i Gbg och kollar ner på marken i innerstan inser man ganska ofta att det är betong som ligger där istället för sten.
En privatyta är faktiskt inte toppen den första tiden.
Även om man har lagt infärgad betong och syror på toppen känns det för rent. Efter nåt halvår då lite skit har lagt sig i forgarna så blir det mycket mer naturligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon