Full version: Vad är detta?
Annkina
UPPDATERING MED BILD LÄNGRE NER!!!

Trodde att det var elfenbensklocka jag hade på denna platsen i trädgården, men tycker inte det liknar den.
Vet att jag fick några plantor av en kvinna med odlingslott lite längre bort. Kommer inte ihåg vad det var jag fick. Bara satte dom.

Någon som känner igen de gröna växterna längst fram på bilden?

Gåsis
Jag tycker det ser ut som höstflox, men jag brukar oftast ha fel blink.gif laugh.gif

/Åsa
Annkina
CITAT (Gåsis @ 24-06-2006, 20:50)
Jag tycker det ser ut som höstflox, men jag brukar oftast ha fel blink.gif laugh.gif

/Åsa

Ja, här har du nog faktiskt fel. biggrin.gif
Jag har höstflox och den ser inte riktigt ut så.
Men tack för försöket.
Elisabeth P
Kan tyvärr inte hjälpa dig , men jag blir nyfiken på vad det är för blå vacker blomma du har bakom?

Lisa
Annkina
CITAT (Lisa:) @ 24-06-2006, 21:17)
Kan tyvärr inte hjälpa dig , men jag blir nyfiken på vad det är för blå vacker blomma du har bakom?

Lisa

Någon sorts gammal näva som jag fått från mamma.

Tycker också den är jättefin.
Jejja
Höstflox var faktiskt min första tanke också, men sedan börjar jag nog dra åt Lychnis-hållet istället, någon typ av studentnejlika kanske.
Lychnis chalcedonica, L sieboldii, L alpina; någon av dem?
Annkina
CITAT (Jejja @ 24-06-2006, 21:58)
Höstflox var faktiskt min första tanke också, men sedan börjar jag nog dra åt Lychnis-hållet istället, någon typ av studentnejlika kanske.
Lychnis chalcedonica, L sieboldii, L alpina; någon av dem?

Nää, känner jag inte igen.

Om det är en av de blommor jag fick av grannen, så är det en blomma som jag egentlignen vet vad den heter. Tyvärr hjälper det inte att fråga henne för hon kan bara namnen på rumänska tror jag.

Får väl helt enkelt ge mig till tåls i en vecka eller två för att se hur blommorna ser ut.
Annkina
Nu har det börjat komma blommor och då ser den ut såhär.

Var inte elfenbenklocka som jag trodde från början. Den har dött ut.

Men vad är detta då? Tyvärr slokar blommorna nu i värmen men ni ser nog ändå. Den är ca 1 m hög.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en Oenothera (nattljus) , själv tycker jag det ser ut som jättenattljus

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/onagra/oen...ot/oenogla.html
Annkina
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-07-2006, 14:46)
Det är en Oenothera (nattljus) , själv tycker jag det ser ut som jättenattljus

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/onagra/oen...ot/oenogla.html

TACK!

Det stämmer alldeles säkert.
Dom är jättefina, och det är alltid kul att veta vad dom heter.
Gossen Ruda
Tänk på att nattljusen är tvååriga, ibland ettåriga. Efter blommningen dör plantorna och skall man ha kvar växten måste fröställningen stå kvar så att fröna hinner mogna, helst över vintern. Nästa år blir det fullt av ettåringarnas bladrosetter.
Annkina
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2006, 17:24)
Tänk på att nattljusen är tvååriga, ibland ettåriga. Efter blommningen dör plantorna och skall man ha kvar växten måste fröställningen stå kvar så att fröna hinner mogna, helst över vintern. Nästa år blir det fullt av ettåringarnas bladrosetter.

Tack för tipset.
Annars hade jag säkert som amen i kyrkan klippt ner dom så fort de blommat klart.
Mia, zon 3
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2006, 17:24)
Tänk på att nattljusen är tvååriga, ibland ettåriga.

Just den som du har (Annkina, alltså) är det, men det finns ju perenna nattljus också. Gullnattljus t.ex. Inte lika höga som jättenattljus, men väl så fina, och man vet att de kommer tillbaka. Gillar båda skarpt, dock
Blomstertanten
Lovar att man vet ganska säkert att jättenattljusen oxå kommer tillbaka biggrin.gif
Fast inte där man vill ha dom kanske ! Och många blir dom ! tongue.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon