Full version: galande tupp
ninnisky
Är det verkligen tillåtet att ha en i tid och otid galande tupp i ett villaområde?

Sonen med familj väcks ständigt av detta oljud och ägaren tänker inte ta bort tuppen......
Allis
Då får han ringa till kommun och klaga. Det är säkert flera av grannarna som blir störda, och då får dom ta bort tuppen
SannaLasso
Alldeles nyligen läste jag nånstans att man kan få ha två HÖNOR, men ingen tupp, inom bostadsområden. Hönorna måste tas in under nätterna.

Det kan möjligen vara olika i olika kommuner men ingen ska behöva lyssna på en galen tupp tidigt varje morgon och dagarna i ända. Galande tuppar brukar räknas som "betydande olägenhet".
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan nog vara olika från kommun till kommun de flesta kommuner verkar ha regeln att ska man ha tupp måste man söka om tillstånd medans hönor måste man inte söka tillstånd för ifall de är 2-4st verkar variera även här mellan kommunerna vart gränsen går för när man även måste söka tillstånd för hönor. De flesta kommuner brukar dock säga nej när man ansöker om tillstånd att ha tupp i tättbebyggt område.
eydimork
Åsa har rätt i att det är olika från kommun till kommun. Det är bara att ringa och fråga.

I min kommun får man ha 3 hönor i detaljplanerat område, men måste ansöka om lov om man ska ha fler eller ska ha en tupp. I min förra kommun var det samma situation, fast 5 hönor.
Tezzla
Just tuppar är det nog ganska många kommuner som säger nej till (med all rätt wink.gif ) Visst kan det vara härligt att vakna i ottan av att tuppen gal när man har semester och hyrt en stuga på landet, men att vakna av samma ljud i sitt eget hem tidiga vardagsmorgnar när man ska upp och jobba är inte lika kul...
Gloriana
Som gammal hönsägare kan jag bara beklaga att man får hålla hönor men utan tupp. Hönorna behöver en tupp för att må bra! Tuppen är en viktig del i för att få harmoni i flocken.
Däremot har jag full förståelse för att grannar inte är förtjust i en galande tupp. Mao, höns och tuppar har inte i tättbegyggda områden att göra!
Ramoth
Om man nu har tupp i tätbebygdområde så är det tuppägarens ansvar att se till att tuppen hålls innomhus - i ett utrymme där hans galande inte tränger ut i så stor g rad - till en vettig tid på morgonen.
Det bör man som tuppägare tänka på när man har grannar nära.

Kan inte sonen försöka resonera med grannen om att hålla tuppen innomhus på morgonen?
Har själv höns och skulle inte vilja göra mej av med dem pga grannarna, men som djurägare måste man även visa hänsyn och ta ansvar!

Hoppas att det går att lösa utan att tuppen behöver bli ett huvud kortare.
pejori
instämmer med båda föregående talare... smile.gif
vi hade tuppar här, och det höll på att bli krig, när man varge morgon kl. fyra väcktes av tuppf*n som började gala som besatt mad.gif mad.gif
en del stördes inte av den och ville ha den kvar, men dom bodde inte så nära att den hördes dit, vi övriga var hysteriska mad.gif mad.gif
tuppen blev en god gryta senare laugh.gif
Ramoth
CITAT (pejori @ 28-06-2006, 10:58)
instämmer med båda föregående talare... smile.gif
vi hade tuppar här, och det höll på att bli krig, när man varge morgon kl. fyra väcktes av tuppf*n som började gala som besatt mad.gif mad.gif
en del stördes inte av den och ville ha den kvar, men dom bodde inte så nära att den hördes dit, vi övriga var hysteriska mad.gif mad.gif
tuppen blev en god gryta senare laugh.gif

Detta är ytterligare ett exempel på att djuren får betala priset där människor inte tar sitt ansvar mad.gif

Ser verkligen inte något roligt i att tuppen fick bli tuppgryta mad.gif
Där borde snarare hans ägare hamnat!

Sedan har jag full förståelse för att det inte är kul att bli väckt kl. 4 på morgonen dag efter dag! MEN det ska inte tuppen lastas för, utan hans ägare.
Gossen Ruda
För dom allra flesta syftar hållning av hönsfåglar till att dryga ut kosthållningen, antingen genom ägg eller höns/tuppkött. So what?
pejori
inte i ett bostadsområde ....nej tack...det blir på bekostnad av andras sömn... mad.gif
Gillan
Åh jösses, jag som hade tänkt fråga om det
var du som gjorde i ordning den pejori wink.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Evgeni @ 28-06-2006, 19:14)
Åh jösses, jag som hade tänkt fråga om det
var du som gjorde i ordning den pejori wink.gif  :lol:  :lol:

nä...har en levande tupp att hålla koll på....hahahah laugh.gif laugh.gif
Ramoth
Har själv 9 vuxna och galglada tuppar, sover med öppen balkongdörr och har aldrig blivit väckt av dem. Ändå vet jag att de gal vid vilken tid på dygnet som helst.
Så hur störd man blir av en ena tupp beror till viss del på hur lättstörd man är.

Själv skulle jag inte kunna sova inne i sta´n på grund av hojtande grannar, motorfordom som vrålar dygnet runt och alla andra oljud som staden för med sig. Men en tupp - no way !
ninnisky
Sorry, men frågan är inte vad du störs eller inte störs av utan om det är tillåtet att ha tupp i ett tättbebyggt och detaljplanerat område! Vad lagen säger!

Bor själv med bara 10 minuter till centrala Göteborg med varken hojtande grannar, vrålande motorfordon eller andra oljud. Man kan med andra ord också bo tyst nära stan.

Dina 9 tuppar hade inte bott med mig som granne så värst länge. Där hade hälsovårdsnämnden haft ett ord med i laget.......
pejori
CITAT (ninnisky @ 30-06-2006, 16:38)
Sorry, men frågan är inte vad du störs eller inte störs av utan om det är tillåtet att ha tupp i ett tättbebyggt och detaljplanerat område! Vad lagen säger!

Bor själv med bara 10 minuter till centrala Göteborg med varken hojtande grannar, vrålande motorfordon eller andra oljud. Man kan med andra ord också bo tyst nära stan.

Dina 9 tuppar hade inte bott med mig som granne så värst länge. Där hade hälsovårdsnämnden haft ett ord med i laget.......

inte med mej heller...och jag har femton minuter till city wub.gif wub.gif
det är inte tillåtet att ha husdjur inom stadsplanerat område utan tillstånd... wub.gif wub.gif
(husdjur är inte det samma som sällskapsdjur) smile.gif smile.gif
Ramoth
CITAT (pejori @ 01-07-2006, 00:42)
CITAT (ninnisky @ 30-06-2006, 16:38)

inte med mej heller...och jag har femton minuter till city wub.gif wub.gif
det är inte tillåtet att ha husdjur inom stadsplanerat område utan tillstånd... wub.gif wub.gif
(husdjur är inte det samma som sällskapsdjur) smile.gif smile.gif

En så´n himla tur att jag bor på landet då wub.gif
Å här har pratats mycket om hur störande denna arme tupp var.
Och DET beror delvis på VAD man blir störd av.
Sedan är det självklart att man ska följa de lagar och regler som finns!
Kathy
Apropå tupp vs höna.

Hönan Astrid har bytt kön.
*Smurf*
Strypa? Sälja nacken till flugbindare?
Bettson
Kan inte tuppägaren sätta mörka skivor för fönstren så att tuppaskrället inte börjar gala klocka fyra på morgonen nåär det ljusnar.

ALla tuppar har nämligne instinkten att häva pp sin stämma när ljuset kommer. Är det mörkt i hönshuset så förblir han tyst.
Mia, zon 3
Har för mig att vår kommun har något sånt i sitt reglemente - att tupp får hållas, förutsatt att den hålls instängd (=icke störande för grannarna) mellan vissa klockslag.
Klematis
Jag tycker nog inte att det är så lämpligt att ha tuppar och hönor inne i ett samhälle. Tycker att man får välja bostad efter intresse. Jag skulle bli tokig om grannen hade en tupp inne i samhället och väckte alla kl 4. Fast det är ju lika illa om det är en hund som står ute och skäller!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon