Full version: Sibirijak
tavvas
Jag har en planta av "sibirijak". Alla tomater som kommer är som veckade och en del ser ut som på bilden. Är det sorten eller vad beror det på att tomaterna växer ut på detta viset?[IMG]
Åsa, mälardalen zon 2
Jag kan inte se någon bild.
Susanne i Linköping
tavvas verkar ha råddat runt lite i sitt album sedan bilden lades in i inlägget. I albumet hittade jag två bilder som kan passa, nämligen dessa:

Och när jag nu gjort mig så mycket besvär för tavvas skull törs jag gnälla lite!!! tongue.gif
Det heter inte "på detta viset", det heter "på det här viset" eller "på detta vis"! Astrid Lindgren skojade till det i boken när hon lät rumpnissarna tala på något slags dialekt:
"Voffor gör ho på detta viset? Ha sunder taket, voffor då då?"
Börjar alla svenskar prata så, så faller ju det roliga i hennes ordvändningar bort! Protest! laugh.gif

Och OK. Jag vet att det är försent. Rumpnissedialekten har redan blivit en del av svenska språket. Blä. tongue.gif rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hm.. Känner inte till sorten och hos tomatklubben står det bara röd plattrund ingenting om att den ska vara veckad.

Den första bilden där det ser ut som 2 tomater som vuxit ihop är dock ett klart tecken på att det troligtvis var något för kallt under pollineringen. Kyla under pollineringen eller obalans mellan ljus eller temperatur under pollineringen kan ge veckade frukter men de frukter på bilden är så väldigt veckade att jag misstänker att även sorten kan vara lite veckad och att det blivit någon kombination av normal veckighet och veckighet orsakade av klimatet.

Är det klimatet som varit problemet borde de blommor som pollineras nu ge upphov till frukter som inte är lika veckiga.
tavvas
Tack Susanne för Ditt engagemang framför allt rörande mina bilder. Något fel blev det ju, det är tydligt. Det här med att lägga in bilder är nytt för mig.
Vad gäller språket har det nog blivit ett litet skrivfel eller rättare sagt en miss vid genomläsningen, innan sändning. Jag har inte problem med det svenska språket även om ordens ändelser till viss del påverkas genom dialekten.
Susanne i Linköping
Ingen fara, tavvas. smile.gif Mitt gnäll var mest på skoj.

Hoppas att du får ordning på dina veckiga tomater, de ser ju lite konstiga ut.
tavvas
Hej igen!
Det lustiga är att alla nytillkomna småtomater är alla lika veckiga. De må nog vara sorten/Brita.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon