Full version: Hänglobelia
Irene_L
Förra året tog jag frön från blå, lila och ljusblå lobelia. Jag var väldigt noga med alla hålla ordning på de olika färgerna. Jag sådde dom i vår och de blev fina plantor. Men det konstiga är att när dom nu blommar så är de alla i samma färg, blå. Är det så att dom inte blir samma färg som plantan man har tagit frö från? Förr har jag bara haft blå lobelia och har därför inte upplevt detta.
wink.gif
mvh
Irene
Åsa, mälardalen zon 2
De korsar sig med varann + många sorter är F1 hybrider så nej fröavkomman blir inte lika plantan man tagit fröerna ifrån.

Vill man odla eget frö och veta vilken färg man får ska man ta en sort som inte är en F1 hybrid och den ska isoleras så den inte kan korsa sig med någon anna sort lobelia.
Irene_L
Tack Åsa för svaret!
Jag blir så full i skratt när jag tänker på hur noga jag var med de olika färgerna när jag samlade in frön. Det var ju helt onödigt. laugh.gif
Ja,ja man lär sig hela tiden. Det är tur att ni finns här så man kan få svar på sina undringar. wub.gif
mvh
Irene
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon