Jag skall anlägga min trädgård nu i höst. Jag behöver förslag på vilket träd jag kan sätta på framsidan, mot gatan. Det är en rätt smal tomt, så det får inte bli för stort. Det bör inte ha frukter eller bär som kan vara skadligt för barn, då jag her en mycket nyfiken dotter på två år. Jag bor i Göteborgstrakten, så det är väll zon 2 eller 3? Det skall hällst vara fint på våren, men också ge något på hösten. Det är svårt att hitta någon sort som passar, så jag tar tacksamt emot alla förslag.
Cj z2-3
25-06-2006, 13:42
Jag tycker att rönnsumak är väldigt vacker, både ett fint växtsätt och en underbar höstfärg.
Purpurapel!
Jag har en Malus Profusion vid entrén. Planterade den för ett par år sedan och den är kanske 2,5 meter, lite yviga grenar och små mörkgröna blad. Men när den blommar i maj/juni så slår den allt annat. Först de mörkröda knopparna i en vecka och sedan lite ljusare röda/rödrosa blommor som översållar hela trädet. Trädet är i stort sett skötselfritt, blir inte särkilt stort och skrymmande, men är oerhört vackert även när det inte blommar pga sina sirliga grenar.
Marie
Zarah P
26-06-2006, 08:06
Minikörsbär, kanske?
De är låga, har vackra blommor och du får goda bär på sensommaren/hösten.
Lycka till!