Full version: Tripod
Gunvor Nilsson
Var det någon som tittade på Gröna Rum den här veckan? Jag föll pladask för tripoden som stod i Åke Truedssons trädgård. Måste titta på reprisen i morgon lördag så den fastnar ordentligt på näthinnan - här skall det bli en tripod med tvärflätning av rönn- eller salixspön!
/Gunvor tongue.gif
Kristina zon 3
Vad är en tripod??? blink.gif

Kristina
kerstin z5-6
Tripod Metall

Typ fast den kan vara av nästan vilket material som helst -rosor blir fina i dessa tex smile.gif
digitalkarin
jag som trodde att en tripod var ett kamerastativ... laugh.gif
Ralf
Tripod på engleska betyder Stativ.

o jag trodde en tripod alltid hade tre ben....
Ina
Tripod = trefot

Namnet är egentligen bara en beskrivning av hur en ursprungssaken är uppbyggd. Om man sen använder den som stativ till kamera eller till att låta rosor klättra i spelar ingen roll. rolleyes.gif Och ibland kan den t o m få fyra fötter utan att namnet ändras... wink.gif
Gunvor Nilsson
Jag tittade på Gröna Rum-reprisen och inte var det någon tripod inte!
Truedssons klätterställning var ganska hög och hade många fler ben. Flätad med kvistar i olika "våningar" som växterna kan klättra i.
Nu har jag material till en egen tripod fast den blir med fyra ben av rönnslanor, tvärflätad med rönnkvistar och sen skall jag bara gräva en 1-mtrsdjup grop till min eldkrasse som sen skall klättra i min tripod! wub.gif
Men det blir nog inte i år sad.gif för eldkrassen lär inte komma igång förrän tidigast nästa år - om den alls kommer igång, den lär vara marig har jag hört. Så i år får min tripod nöja sej med hjälmbönor och slingerkrasse! smile.gif
/Gunvor
Ingrid på Västkusten
Quadropod måste det ju vara om den har fyra ben :-) elelr quadroped - nån som är latinist?

Åke T har välan en wigwam av flätad pil va?

Jag ahr funderingar på en quadroped i trä med en bolla-bolla överst :-P
Louise har en hemsnickrad snygg en(visaaaaaaa)

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon