jessica zon6
Jag har knäppt lite kort på blommor som blommar i början till mitten av juni ingefär,men vet inte alla namn.Rätt bra att veta, speciellt då man samlar in frön.
Här är en länk till mitt album som finns på AOT.
Tacksam för all den hjälp som jag kan få.

mvh jessica
Gloriana
Jag antar att det är de blommor du saknar namn på du vill ha identifierade (rätt självklart ha ha). Det är lättare att skriva om du lägger in de bilderna antingen direkt här i forumet eller i ett fotoalbum här på odla. Det blir lättare då tycker jag i alla fall. Annars måste man skriva sidan de och de nummer X uppifrån osv. Blir lite rörigt....Eller numrera dem i ditt album på AoT så är det också lättare.....Undrar om det är jag som är krånglig nu huh.gif
jessica zon6
Nej då:) det var jag som inte tänkte så långt.då provar jag att sätta in bilderna direkt här.

Mvh jessica
Åsa Bi
Den femte (blå) är en iris. Den tredje från slutet är en hjärtbergenia (stora tjocka blad, rosa stänglar). Den sista är någon sorts lungört, pulmonaria.
gunnelö
Nr 1 och 4 ser ut som Lewisia.

Gunnel Ö
Betty
1. Lewiisia
2. Vårkrage
3. Aurikel
4. Lewiisia
5. Iris
6. ?
7. Hjärtbergenia
8. Tovsippa
9. Lungört
jessica zon6
Tackar, men det jag funderar över är vilken lewisia,lungört m.m.Bra att veta då man byter och samlar fröer:)
kan det vara dessa;
lewisia ?
vårkrage
primula auricula
lewisia cotyledon
iris germanica
en buske på ca 1 m
hjärtbergenia
vallmo ? perenn
pulmonaria ?

MVH Jessica
Betty
1. Lewiisia
2. Vårkrage/Gemsrot= Doronicum orientale
3. Aurikel = Primula auricula
4. Lewiisia = Lewisia cotyledon
5. Iris = Iris germanica , trädgårdsiris
6. ?
7. Hjärtbergenia = Bergenia cordifolia
8. Tovsippa - eller kanske sibirisk vallmo, oftast gula, vita och orangefärgade blommor
9. Lungört = ser precis ut som min Pulmonaria saccharata
’Mrs Moon’

Ja det kanske inte var en tovsippa... Kolla in bladformen...
Sibirisk vallmo - Papaver croceumLänk
jessica zon6
tackar, då är det nog sibirisk vallmo, den dök bara upp i trädgården förra året,med både vita och gula blommor,och självsårsig av bara attan...
Den första lewisian kan det vara en annan sort eller är det också en cotyledon?
Betty
Verkar vara samma sort fast fylld.
jessica zon6
Tackar:) då fyller jag på med fler bilder.Bl.a. på aklejor där jag inte vet sortnamn.
Gloriana
Vanliga akleja kan anta så många former - en del får sortnamn. Den första skulle jag kalla en Nora Barlowtyp. De övriga är såvitt jag kan se också bara varianter av vanlig akleja. Fina är de allihopa!
jessica zon6
Då kan jag köra på sp.bakom då?
Ytterligare bilder....
Betty
Första bilden är en Veronica gentianoides - Porslinsveronika (jag har den blekblå varianten på den)
2:an och 3:an törs/kan jag inte svara på...
Näst sista bilden är en Sanguisorba officinalis - Blodtopp
Sista bilden ser ut som min Nepeta sibirica 'Souvenir d' André Caudron' - Stor drakblomma
Eva 33c
Mina gissningar ser ut så här:
1 Veronica austriaca ssp teucrium (praktveronica), pga bladens form . V. genianoides har en bladrosett på marken och de bladen är inte "taggade" som de ser ut att vara på Jessicas bild. Men en veronica av något slag är det.
2 och 3 Kan vara Polygonum (syn aconogonon) av någotslag, tex Vippslide.
4 Kan, förutom Blodtopp, vara Sanguisorba menziesii (kan inget svenskt namn)Bladens lite mörkare färg och knoppen är ganska lik min.
5 Kan också vara kantnepeta, Nepeta x faassenii. Även här tycker jag bladen är mer lik kantnepetan än Drakblomman. Men sånt där är inte lätt att se på bild.
Betty
CITAT (Eva 33c @ 28-06-2006, 09:39)
V. genianoides har en bladrosett på marken och de bladen är inte "taggade" som de ser ut att vara på Jessicas bild. Men en veronica av något slag är det.

Ja det har du ju rätt i! Var just ut och kollade på mina veronikor och både strandveronikorna och kransveronikorna har sågtandade blad - men inte porslinsveronikan... huh.gif
jessica zon6
kan tillägga att den är ca 40 cm hängande,dvs den delar sig i mitten på plantan då den nått en viss höjd.Så då är det porslinsveronika jag har.
kantnepeta,vippslide och nån typ av blodtopp.
Tackar:) så nu en sväng ut och ta mer bilder....finns endel namnlappar som saknas;)
Eva 33c
CITAT
Så då är det porslinsveronika jag har

Nej det är det inte, Betty och jag är överens om att bladen är "fel". rolleyes.gif
Förmodligen är det Praktveronika (Veronica austriaca ssp teucrium ) Din beskrivning av höjd och att den sedan liksom lägger sig ner stämmer bra på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon