Full version: Hjälp med tomater
myskmadra
Jag behöver hjälp av någon tomatkunnig. I mitt lilla drivhus har jag tre tomatplantor i hinkar.
En eller två måste ut pga platsbrist och att det blir väl skuggigt på ena sidan under högsommaren.
Jag har föjande:
Black sweet cherry- coctailtomat som verkar ha ett buskigt växtsätt.
Okänd rysk sort som växer med kraftig stam (jag har tappat märklappen)
och som har börjat ge små gröna frukter.
En som heter Scott Yellow, lite mindre kraftig men verkar också vara mer åt det upprättväxande hållet.
Plantorna köpte jag av en tomatplanteuppdragare på en marknad.
Jag har givetvis glömt råden jag fick av honom. "slarvmaja".
Kan någon råda mig? wink.gif wacko.gif sleep.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Black sweet cherry är listad som högväxande tomat för växthus eller varm vägg hos tomatklubben

Så mycket hittas inte om denna sort på nätet men i en sortlista hittade jag detta

"BLACK SWEET CHERRY: 75 days. Another winner recommended by my tomato guru. Same as Black Cherry, but sweet rather than the traditional black flavor of barbeque. Large yields of gorgeous purplish red blubs. Indeterminate. (NL)."

Så är det samma Black Sweet Cherry så är det en sort man brukar tjuva (sorter som är Indeterminate är de man brukar tjuva).

Scott Yellow antar jag är den som heter Scotland Yellow hos tomatklubben listad som normalstor högväxande för växthus eller varm vägg.

Det här hittade jag om Scotland Yellow (scrolla ner på sidan) den verkar också vara indeterminate = brukar tjuvas

Nu är ju frågan vad den ryska sorten är för något men jag brukar tycka det är enklast att odla sorter som tjuvas inne i växthus p.g.a att de ofta har klenare grenar och binds upp allt eftersom de växer. Så jag skulle chansa på att den ryska sorten med lite grövre stam är en busktomat de brukar funka bra utanför växthuset även om några sorter brukar kunna behöva lite pinnar som stöd. De som jag visste var högväxande och listade för växthus skulle jag behålla i växthuset.
myskmadra
Tack Åsa!
Jag har hittills tagit bort tjyvar på Scott Yellow och den ryska.
Black Sweet cherry har jag låtit växa fritt!
Nu bestämmer jag mig åtminstone för att låta Black Sweet cherry vara kvar i drivhuset.
Jag får se med de övriga. Den ryska verkar väldigt stadig - den kanske kan
klara utelivet i sol och lä.
Vitsen med att sätta dem i krukor var- tänkte jag - att jag kan placera dem där de verkar passa utifrån årets väderlek samt var jag bäst har plats i min lilla intensivt odlade täppa.
Har du tips om någon bra bok om just tomatodling - och då gärna med beskrivningar av olika sorter. Eller är det som jag tror att sortlistorna främst finns på nätet?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns inte speciellt många svenska grönsaksböcker som listar tomatsorter och Åke Truedssons tomatbok där 35 sorter beskrevs har tydligen utgått ur sortimentet men hittar man den på något antikvariat, loppis el. dyl så finns det en hel del intressant i den.
myskmadra
Den boken tycks var svår att få tag i .
Jag har surfat runt lite på olika antikvariat. Det blir nog till att försöka med biblioteket.
grycken
Jag köpte Tomatboken på Älvsjömässan i år för 20 kr... Mitt bästa fynd där!
myskmadra
Fick tag i boken på biblo så länge.
Nu har jag en fråga till Åsa. Är det så att den ryska stadiga tomaten - troligen en busktomat - som nu får står ute i sol och lä inte ska tjyvas? Busktomater ska alltså inte tjuvas? Jag har tjuvat den friskt hittills.
Jag antar att jag får mindre skörd nu? sad.gif
Men en stadig planta är det. smile.gif
Tacksamt väntar jag på svar.
MVH Helena
myskmadra
Kan hälsa alla tomatodlare och andra att det kommer en ny utgåva av
Åke Truedssons "tomatbok" våren 2007. Enligt förlagets kundtjänst.
åsgård
Chansen att din "ryska" tomat är en busktomat är nog 50/50 om det inte är så att du fått någon information när du köpte den. Tittade igenom Åkes lista rent statistiskt sett.
Angående att tjuva busktomaten eller inte så har jag låtit några av mina busk blivit tjuvade och uppbundna med bra resultat.

Enligt min mening så tycker jag de flesta busk som jag odlat utomhus behöver någon form av stöd.
Åke har en sort som heter Funsu som ger riktigt goda tomater och den klarar sig utmärkt utan stöd.
Alla är krukodlade
myskmadra
Jag tror nu att tomaten är en "Yantarnyi". "Minnet kom tillbaka" när jag ögnade igenom listor på olika tomatsorter. Den växer inte mer på höjden men skjuter fler skott med fler tomater trots mitt tjyvande. rolleyes.gif
Lyckas jag iår med smaken på tomaterna så fortsätter jag kanske med tomater nästa säsong igen! Jag har ju tidigare bara fått smaklösa tomater och tänkt ge upp.
Kanske provar jag "Funsu". Funderar även på någon låg, tidig busktomat.
Har du fler sorttips, Åsgård?
åsgård
Ja den känner jag till och har odlat den flera år. Den är en gul tomat av busktyp, skall vara ganska tidig, och hyfsat god för att vara en gul en.
Sätt en tre fyra pinnar runt om (bambu) så sköter den sig själv med litet glada tillrop , desutom är den relativt härdig och sätter frukt ganska sent också.

Det här med tidiga tomater skall man nog ta med en nypa salt (gott på tomaten dock) Mina Funsu som står ute i kruka har stora fina frukter, står att den är tidig men det beror väldigt mycket på när man sår och kan ta hand om sina telningar. Klart man kan köpa så har man ju tjänat några månader men förlorat tjusningen.

Riesentraube är en av mina favoriter, en busktomat inte så tidig med god.

I år har jag litet nya sorter bl.a. Ying Tao Fan Qie som ger små mycket söta goda tomater i stora klasar, enligt min mening så tävlar den med Gardeners Delight
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon