Var bortrest för en vecka och kom hem för att hitta många små gröna larver som har börjat äta upp blad (de gör många små hål och till slut så blir bladen uppätna) till ett antal rosbuskar.. Jag undrar vad det är för sorts larver som det är ifråga om.
Det är lite jobb att klämma ihjäl dem. Jag har försökt med såplösning men de verkar återkomma efter någon dygn. Bladlöss finns lite också men de är "lättare" att bekämpa..
Är problemet vanligt ? Hur ska jag göra ?
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2006, 12:41
Känner inte igen symptomer eller bilder som finns på den sidan... Jag kan försöka ta en bild av larven.. plus bladen. återkommer.
Här kommer bilderna.

Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2006, 13:28
Bladet längst ner till vänster ser definitivt ut som skador gjorda av slemmiga rosenbladstekeln den brukar ofta bara äta några skikt av bladet den sparar ett lager som torkar in och ger bruna torra fläckar som sedan kan bli hål.
Här hittas bild på slemmiga rosenbladstekelnHär hittas mer info om skadedjur på rosor
Det har du nog rätt i.. Jag provar Rolf i Västmanland:s recept och hoppas att det funkar... Ska gå på rosdagar 1-2 juli i helsingborg och jag undrar om de bekämpar dessa skadedjur ?
Nu har jag kört Rolf:s recept i ett antal dagar och det verkar vara mindre larver men det förekommer fortfarande... jag har inte kollat alla blad och det är svårt att få uppfattning om det är mindre angrepp eftersom det redan finns så många hål i bladen !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.