helenka
25-06-2006, 13:13
hejsan
jag har två sibiriska äppelträd ,ett planterat förra våren melonia och ett planterat i vår.
det jag planterade förra våren har inte fått några blommor ,har jag för bråttom eller ?
bor i zon 6-7.Kan någon ge mig värdefulla tips om skötsel.
Helen
Hej,
Ja det är lite för tidigt, eller rättare sagt en hel del för tidigt att förvänta sig fertilitet av ett så litet barn, dvs ungt träd. Visserligen kan de blomma när man köper dem, men när de väl kommer i backen så gör de helt rätt om de koncentrerar sig på att hitta rätt på växtplatsen, dvs utveckla rötter. Sedan grenar och därefter fruktanlag. Det är till och med så att om ett ungt äppelträd blommar och sedan pollineras så att det utvecklar frukt, det liksom stannar av i tillväxten. Det krävs mycket energi att utveckla en frukt, och det sker på bekostnad av grenutveckling.
För att hjälpa dina träd:
Om du inte gjort en bred växtbädd, gör det nu, dvs gräv utanför området du grävde.
Kring trädet, ca 1 meter ut från stammen, håll gräsbeväxtning borta. Plantera ettåriga storbladiga växter istället elelr gröngödsling eller lägg på trädgårdskompost och löv för att förhindra avdustning från jorden, och för att hålla maskar och mikroliv levande.
Vattna ca 20 mm i veckan, helst långsamt med stril eller dropp. Hr du inte möjligthet till detta, ge trädet ett par hinkar vatten i veckan.
Mylla ned en eller två hinkar kogödsel till våren och en näve hönsgödsel, men bespara trädet gödning nu.
Sven Karlsson
27-06-2006, 15:37
På vilken grundstam är de satta på och vilka sorter er det? Vart köpte du dem?
Det jag hört om äppleträd från de mycket kallare om råden brukar spaljera dem mot markenca. 40-60 cm höjd och vinkelrätt mot kycklingnät. Hela träden låg under snön hela vintern. Ett sätt som jag inte sett annars.
Med bra grundstam hög eller låg så karas offta vintern hos oss och med härdiga sorter så klaras vintern för trädet men sedan skall frukten hinna mogna så den blir god. (Det går att få en zon 1 på rätt grundstam att klara ett kallt klimat men frukten blir inte alls vad den borde) Därför skulle det vara roligt att höra det jag frågade om om du har tid till att svara. (Ympade finska och rysska sorter men ympriset var så klent att de nästan höll på att dö men i år växer de så det knakar i träna zon5 blåsigt.)