Full version: Eau de colognemynta
Cj z2-3
Jag har fått en eau de colognemynta men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till? Blir den bra i te eller är den för intensiv i smaken för att egentligen använda?
Anna Maria
Jag kan använda den i te ibland, tillsammans med lavendel, kungsmynta och citronmeliss tex. Inga stora mängder dock, smaken är parfymerad.
Man kan ha den som väldoft i badet. Och så är den vacker och frodig, jag brukar alltid ta med mig ett blad när jag går förbi för att ha lukten med mig.

Maria utanför enköping
IceCube
Var har ni fått tag i denna Mentha x piperita f. citrata?
stina
Jag har också sådan. Köpte den på Älvsjömässan i våras.

/Stina
Cj z2-3
CITAT (Anna Maria @ 28-06-2006, 21:47)
Jag kan använda den i te ibland, tillsammans med lavendel, kungsmynta och citronmeliss tex. Inga stora mängder dock, smaken är parfymerad.
Man kan ha den som väldoft i badet. Och så är den vacker och frodig, jag brukar alltid ta med mig ett blad när jag går förbi för att ha lukten med mig.

Maria utanför enköping

Då ska jag prova lite i mitt te ikväll, den dofter verkligen starkt men gott!
(Jag finns också utanför Enköping, kul!)

Jag har fått min mynta, och jag hade inte sett den någon annanstans innan igår när jag var på Julita, där fanns massor av roliga myntor i köksträdgården, tyvärr inte så många till försäljning bara.
Anna Maria
Jag köpte min mynta på Bürgers Växtgård i Köping för några år sen. Så flyttade jag förra sommaren, fick hjärnsläpp och glömde ta med mig just den - så i höstas tog jag ett skott från en kompis som fått den tidigare men det dog under vintern. Och så nu i våras upptäcker jag eaudecolognemyntan i rabatten i alla fall - den kom tydligen med en uppgrävd echinacea som den stod bredvid i gamla trädgården! Gissa om jag blev glad!
En annan rolig mynta som jag hittade på Älvsjömässan i våras är ingefärsmynta. Små vackra blad och en alldeles egen doft, vet inte om den luktar så mycket ingefära direkt men gott är det ändå.

Cj, bor du neråt Mälaren eftersom du har z2-3? Jag borr norr om Enköping och på zonkartan ser det ut som om det är gränsfall om det är z3 eller 4... Fast jag tycker ändå att allt växer nästan bättre här än där jag bodde tidigare, där det var en zon bättre. Buddlejan tex har inte frusit ner alls den här vintern fast det var så kallt.

Maria
Cj z2-3
CITAT (Anna Maria @ 29-06-2006, 18:35)
Jag köpte min mynta på Bürgers Växtgård i Köping för några år sen. Så flyttade jag förra sommaren, fick hjärnsläpp och glömde ta med mig just den - så i höstas tog jag ett skott från en kompis som fått den tidigare men det dog under vintern. Och så nu i våras upptäcker jag eaudecolognemyntan i rabatten i alla fall - den kom tydligen med en uppgrävd echinacea som den stod bredvid i gamla trädgården! Gissa om jag blev glad!
En annan rolig mynta som jag hittade på Älvsjömässan i våras är ingefärsmynta. Små vackra blad och en alldeles egen doft, vet inte om den luktar så mycket ingefära direkt men gott är det ändå.

Cj, bor du neråt Mälaren eftersom du har z2-3? Jag borr norr om Enköping och på zonkartan ser det ut som om det är gränsfall om det är z3 eller 4... Fast jag tycker ändå att allt växer nästan bättre här än där jag bodde tidigare, där det var en zon bättre. Buddlejan tex har inte frusit ner alls den här vintern fast det var så kallt.

Maria

Japp, jag bor i Bålsta så det är nära Mälaren, jag tror att det är zon 2. Vi har bott här ett år och i vintras täckte jag ingenting och till och med min "inomhus" - hortensia klarade detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon