Full version: Busk-identifiering
catlady
Har flera gånger gått förbi denna sortens buske och slagits av den fantastiska doften! Har bestämt att jag måste ha en sådan när vi får trädgård, men vad är det för något?!
wolkenkrabber
schersmin?
Skrutten
Instämmer, ser definitivt ut som schersmin. Finns i flera olika varianter, mer eller mindre doftande.
catlady
Tack för snabba svar! smile.gif Vet ni om det är lätt att ta sticklingar?
Cam & co
Precis samma fråga ställde jag på ett annat forum idag då jag har denna fantastiskt väldoftande buske i min trädgård men inte visste vad det var ;-) Den doftar verkligen gudomligt. Kan dock stavas Jersmin har jag förstått också.
Jejja
CITAT (Cam & co @ 25-06-2006, 19:47)
Kan dock stavas Jersmin har jag förstått också.

Det stavas Schersmin och inget annat, men det blandas väldigt ofta ihop med jasmin, som dock är något helt annat... Det vetenskapliga namnet på doftschersmin är Philadelphus coronarius. Det finns även andra arter av Philadelphus, som inte heter coronarius i efternamn.
Mia, zon 3
Det är lätt att ta sticklingar. Då vet man också att den doftar, om man kunnat provsniffa på moderplantan. Vissa som säljs som doftschersmin har tappat doften....
catlady
Bra att veta! För det är verkligen doften jag mest är ute efter. En liten buske förgyller en hel korsning med gator här mitt i Malmö (med sin doft), så jag kan bara tänka mig vad den gör för en trädgård! wub.gif
kristerh
Någon som luktat på en smultronschersmin?, det kan man kalla för en doftsensation, ett tips till den som vill ha en smarrig doft i trädgården.
krister
MB1965
jag har en smutlronschersmin nära min uteplats, den doftar vädigt gott men jag tycker inte att den är en sensation.

mvh
catlady
Men smultronschersminen doftar väl egentligen mindre än doftschersminen? (även om det kan vara en underbar doft ändå)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon