Full version: Samplantering
Whiskuchi
Vad har ni ihop med vallmo? Jag funderar på om jag skulle ha en rabatt som under vallmons blomning endast består av just vallmo.. men samtidigt vill jag ju ha något att titta på före vallmons tid kommer, och gärna nåt även efter (även om fröställningarna är läckra). Hur har ni löst det?

edit: undrar varför det kom in color=blue-taggar? *krafsar hövve*
colamor
Jag har löjtnanatshjärta och flox.

Funderar doch på att flytta hjärtanen do dom är på väg att kväva resten.
Liljor växer det där med förresten.
Tesla
Runt mina vallmo har jag vita kompisar: vit fingerborgsblomma, malva, borstnejlika o en o annan prästkrage som dyker upp. De överlappar varann en liten tid med blomningen och när vallmona vissnar o blir fula, så tar de vita över. Sen har jag sått rosenskära o blåklint som kommer lite senare.

Jo jag glömde de mörkblå aklejorna, de står inte precis intill men nån meter ifrån i samma rabatt, och det är väldigt fint. Tror jag ska flytta några aklejbebisar närmare vallmona, i höst.
josohl
Jag har provat med perenn brudslöja i mitten av en ring med vallmo efter tips från Berglunds bok "Din trädgård". Det har funkar sådär, brudslöjan lägger sig ner och blir ju inte så "tät". Jag funderar på att istället sätta en höstanemon i mitten, de kommer ju igång rätt sent. Har någon testat det?
Jag har aklejor i närheten, men de blommar ungefär samtidigt som vallmon.
Om man vill ha nåt före vallmons tid får det väl bli lökar, inte mycket annat kan väl hinna växa upp, blomma över och vissna ner innan vallmon sätter igång?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon