Full version: Skörda frön?
catlady
Satte ju alldeles för mycket denna våren och har en översållad balkong. Tänkte dock försöka ta hand om så många frön som möjligt så jag kan idka byteshandel nästa vinter/vår!

Min spikklubba har redan en stor fröklubba och tre små, så där blir det väl rätt många. Hur torkar och förvarar jag dem?

Har hört att luktärtornas skidor är lätta att skörda, stämmer det?

Och så har jag många olika sommarblommor, som blåklint, ringkrage, leverbalsam, zuluaster etc. etc. Hur och när tar man hand om deras jättesmå frön?

Alla tips välkomnas! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Låt frökapslarna sitta kvar tills de blir bruna och börjar torka (men innan de börjar släppa ifrån sig fröerna). Lägg sedan frökapslarna på ett fat för att torka. När det är helt torrt kan du stoppa ner hela frökapseln eller bara fröerna i ex. ett kaffefilter (skriv utanpå vilken växt det är och vik ihop el tejpa ihop, stoppa i en glassburk och ställ gärna på svalt ställe.

Spar bara de frökapslarna du tänker skörda har växterna många frökapslar slutar de producera blommor och koncentrerar all ork till fröerna istället.
Whiskuchi
Om det är växter som är luriga med passningen och du vill vara säker på att få fröna, kan du göra en liten påse av tex gasbinda eller liknande luftigt och knyta runt frökapseln. Om växten skulle hinna släppa fröna ramlar de iaf inte av smile.gif
Christoffer
På spikklubban viker sig i alla fall frökpaslarna ut, och då är de mogna och kan skakas ur. Det blir en heliskes massa frön från en frökapsel och de flyger lätt ur kapseln.
catlady
Tack för svar! Så ska jag definitivt göra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon