Full version: Första smakbitarna
jåj
I dag smakade jag den första tomaten från växthuset laugh.gif
Tja den var nog inte helt mogen men den lyste så vakert.
Sorten var Sungold som är en rakare till att växa starkt och ge goda tomater.
Lite senare åkte en gurka ner i salladen också biggrin.gif
"hemma" odlad gurka är något utöver det vanliga wub.gif

Alltid en början på skörden

En glad växthusodlare
JÅJ
AndreasBlomquist
Grattis till den för mig tidiga skörden. Jag har också Sungold men ännu inga tomater. Har massor med blommor på de två Sungold jag har.. Får nog vänta någon månad till innan jag kan skörda tomater från den i alla fall.

Mina Golden Sunrise har däremot en massa tomater, den största plantan har nog ungefär 100 tomater och 6 klasar så frågan är om man inte ska toppa den snart?
Gurkan
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-06-2006, 19:03)
...
Mina Golden Sunrise har däremot en massa tomater, den största plantan har nog ungefär 100 tomater och 6 klasar så frågan är om man inte ska toppa den snart?

TOPPA INTE !!! Ge den istället mer plats och mer näring så har du snart 100 till. smile.gif

Ska man toppa så tycker jag att man ska göra det när säsongen inte längre räcker till, inte pga. att planta växer "för" bra. Toppar du nu blir det ju inga tomater att skörda i augusti och september.
Yin o Yang
Vi åt första egna slanggurkan i lördags wub.gif Tänk att det kan vara så gott tongue.gif Och aldrig mer vill man äta "köpegurka", fast man måste ju när det tar slut i växthuset sad.gif . Tomaterna har inte blivit så lyckade i år. Tre plantor jag köpt har blivit helt gula, så dem har jag kastat mad.gif . Däremot växer och frodas en planta som frösått sig från en förra hösten nerfallen tomat biggrin.gif och blommar gör den också ohmy.gif
Lady Hamilton
Jag är också "själv försörjande" på gurka sallad och tomater. Men jag toppar alltid mina tomatplantor när de nått en viss höjd (ca 150cm) och har tomater ända fram tills det är för kallt kallt, framemot sen hösten. Men så är jag inte så nog med att ta bort alla "tjuvar" heller wub.gif Jag toppar mina plantor för att solljuset skall komma åt plantorna och mogna tomaterna
AndreasBlomquist
Jag har nu också skördat lite tomater, fyra stycken Sungold för att vara exakt. De var underbara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon