Nu har änteligen matjord och gräsfrö kommit på plats. Alla 1000 kvadraten *pew*
Naturligtvis har inget kommit upp ännu men tankarna på gödning och ogräsbekämpning vilar inte för det.
När kan man första gången göda en nysådd matta? Intresserad av kombigödslet som även skall vara ogräsbekämpande.
Moss!
Har också undrat över att det inte finns någon självklar del för gräsmattor =) Vi har också en pågång. Sådd med "långsamtväxande" gräsarter, men en del ahr fått in kvickrot (från angränsande område) - undrar om det måste tas bort... Nu ser gräsmattan ut som en i gamla tushteckningar ritad japan, med mycket gles skäggväxt...
Men gödning - det undrar jag också
Lotta Zon III
16-05-2003, 13:09
Kombigödsel kan inte användas första året, tar kål på gräsmattan.
Fräste du inte ned gödsel i jorden innan du sådde? hur det än är med det, skulle jag vänta tills gräsmattan kommit igång och är klippt en gång innan jag gödslar, risken för brännskador är större ju ynkligare och ytligare rötterna är.....
Jag är inte säker, men ny "trädgårdsjord" borde väl vara grundgödslad så det räcker för sådd?
Hur långt skall gräset få växa innan första klippningen då?
Lotta Zon III
16-05-2003, 13:44
Javisst räcker det för sådd, men man brukar i alla fall fräsa ner ett depålager som kommer rötterna tillgodo när de utvecklats. Tror inte någon jord är gödslad i egentlig mening. Det vanligaste är gammal åkerjord, bra men med kvickrot.....eller "fabrikstillverkad" jord, oftast med rötslam i (=gödsel och tungmetaller?)
Låt gräsmattan komma upp till drygt 6 cm, klipp ner till fyra. Gödsla (en mulen eller regning dag) och VATTNA ordentligt. Personligen tycker jag Super Gramino funkar lysande. Långsamtverkande, låg (men inte obefintlig) risk för brännskador. Ganska dyrt.
Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.