infe
Hej

Jag har fått mängder av gröna larver på min ölandstok häck. Det är helgröna,med vita ränder. mad.gif

Vad kan det vara, nån´som vet??? blink.gif
Cilla
Ser att du inte fått svar, coh jag har inte uppslagsböckerna med mig.

De flesta larver kan man minska genom att störa dem. Spruta hårt vatten på buskarna, skaka dem och plocka larver från marken. Vattna buskarna om det är torrt så att de kompenseras lite för förlust av blad. Ökandstokar är tåliga och klarar oftast att bli kalätna en säsong.
infe
Hejsan

Tack för det, de är alltså inte farlig för token. Sprutade i går med en blanding av vatten, såpa och det verkar ha minskat i antal. Får väl hålla koll. Jag är mest orolig för att den ska dö. sad.gif

Hälsningar

Inger
Cilla
Fortsätt du att störa larverna. Såpan tror jag dock inte har någon annan effekt än att den stör jordförhållandena lite för buskarna. Stör ut dem mekaniskt, vattna och pyssla med buskarna så stärker du dem så mycket du kan mot angriparna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon