Carex
kan man ha det? Min pojkvän säger att man inte kan ha det (har han läst tydligen) ag känner väldigt mycket för att motbevisa det eftersom jag tror att den skulle må mycket bättre av det (litet rum, lite ljus) kan man ha den utomhus om den står varm och är väl avhärdad?
Alexander-VG-zon3
det funkar , har satt ut en nu utan avhärdning å dne mår fint fint . dom klara ner till +5c så dte är inga problem dom trivs mycket bättre utomhus .
man kna ha ute nästan allt under våren/sommarn/hösten även vintern om det är mer härdiga krukväxter men oftast handlar det om sommren å även hösten
Åsa, mälardalen zon 2
De brukar trivas utmärkt utomhus i lite skuggigare läge, inte i gassande sol. De flesta krukväxter brukar trivas mycket bra utomhus på sommaren.
kristerh
CITAT (flaxss @ 25-06-2006, 18:32)
det funkar , har satt ut en nu utan avhärdning å dne mår fint fint . dom klara ner till +5c så dte är inga problem dom trivs mycket bättre utomhus .

Benjaminfikusen är känslig för kyla, så att ha den ute vid en temp på +5 ggrader är nog inte att rekommendera wink.gif
krister
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 25-06-2006, 20:53)
CITAT (flaxss @ 25-06-2006, 18:32)

Benjaminfikusen är känslig för kyla, så att ha den ute vid en temp på +5 ggrader är nog inte att rekommendera wink.gif
krister

dom klarar ner till +5c . MIN har varit nere vid +7c flera nätter både på sommaren å våren . men man behöver ju inte ha den ute om man inte vill men den klarar det . det finns en del bejaminfikusar som klara -3c . men +5c klara den wub.gif
kristerh
Det är möjligt att de klarar kyla, men fäller de inte bladen då? en av anledningarna till att fikusen tappar bladen och får grentorka är ju att de stått kallt.
krister
Whiskuchi
Hur kallt blir det på Rhodos som kallast? När jag var där såg jag flera bjässebenjaminfikusar. Så de tål i alla fall grekisk vinter. wink.gif
Alexander-VG-zon3
här är över grekland
http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze8.html
deras varmaste zon är -1c till +5c så då vet vi det .
min jag har ute har inte tappat blad men vad jag vet har dom varit nere vid +7c

jag vet inte var det ligegr här är över hela
http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hz.euro.html
Annika Rahm
Tjingeling!
Jag har en Benjaminficus som är ganska stor. Och jag har den ute varje sommar från juni till aug/sep. Den står i skugga. Den blir jätte fin när hösten närmar sig. Duschar den med vatten lite då och då, när det inte regnar.

Annika laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon