Full version: Spindlar i växthuset
Linn_p
Ja, jag vet.. de bor där.. och det är inget konstigt...och de gör ingen skada...MEN JAG VILL INTE HA DEM DÄR!!!
Nybliven husägare och nybörjare i trädgård och växthus.... Tänkte jag skulle prova på att odla lite.. men spindlarna kanske sätter stop för det... En fånig, men väl utvecklad spindelfobi gör att jag inte på ett naturligt sätt kan röra mej i mitt växthus... Vad kan jag göra åt problemet? Finns det något över huvud taget??
Jag jobbar hela tiden på att övervinna min fobi.. och har kommit en bra bit på väg. Jag kan numera rensa i rabatterna (iförd gummistövlar och hanskar naturligtvis) trots att jag ser spindlar hela tiden, men när det kommer till växthuset är det lite värre... de kryllar ju fullkomligen över hela golvet. ch jag vågar inte stå still alltför länge, eftersom jag är rädd att de ska klättra upp för stövlarna...
Ja, jag vet, detta är jättefånigt.. men det är som det är...
Så, Finns något medel jag kan lägga ut? Nån insektsspray som funkar på spindlar..? Det får ju självklart inte förstöra mina kryddor och annat jag odlar...

Tacksam för hjälp....
Margith
Hej och välkommen till, inte bara Odla, utan även till oss (läs mig) som har fobi på diverse småkryp wub.gif
Jag klarar inte skalbaggar, inte diverse ohyra på blommor och definitivt inte spindlar i växthuset biggrin.gif
Fobin mot skalbaggarna och ohyran börjar jag få bukt med, tack vare att jag är flitig läsare av Odlas avdelning "Vilda djur och natur". Super-läbbiga bilder, men när jag har läst diskussionerna om huruvida det är en si eller en sån... ja då börjar det kännas som om det äckliga djuret är nåt jag kan stå ut med smile.gif
Mitt bästa råd blir därför: backa i sök-funktionen, titta på alla fantastiska bilder som finns där, vet du namnet på odjuret är det lättare att stå ut med dem smile.gif
Och till dig Linn P:
jag bjuder på en bild av ett äckligt kryp som höll på att skrämma slag på mig förra året. Ja, den här bilden är tagen idag, för ett år sen hade jag aldrig klarat av att fota dem!
Hoppas att jag inte skrämmer vettet av dig nu wub.gif

Om du undrar så föreställer bilden 2 bärfisar som kanske gör fler bärfisar
laugh.gif

Och snälla Amaira, med flera äckliga-kryp-fotografer: FLER bilder på äckliga kreatur wub.gif wub.gif
Jag har fortfarande svårt med spindlarna biggrin.gif

Margith
KURT
Det brukar ta max 1 h att till stora delar bli av med sina olika djurfobier om man kontaktar någon som jobbar med det. Jag har ju mycket svårt att förstår hur folk kan begränsa hela sitt liv, istället för att stå ut med 1 h "behandling"! På Skansen har de behandling mot djurfobier och det finns nog på många andra ställen också.
Gurkan
Att "spruta bort" spindlarna är nog ett lönlöst företag eftersom nya kommer att flytta in. Dessutom vill du väl inte dränka ditt växthus med pesticider var och varannan vecka om du odlar ätbara saker (eller annat för den delen) heller.

Jag har "botat" min spindelfobi på ungefär samma sätt som Margith kommit till rätta med sina insektsproblem, genom att läsa om dem och titta på bilder och sen vänja mig att gå närmare och närmare och nu kan jag plocka upp ganska stora spindlar i handen utan att bryta ihop. Ibland hoppar jag högt när det spinger ut en rejäl åttabening med ludna ben och stor käft under nån kruka eller liknande men det är hanterbarat och blir lättare och lättare för varje gång man tvingar sig själv att konfrontera sin rädsla.

DESSUTOM finns det bara spindlar där dom gör nytta, dvs. där det finns småkryp för dem att äta. I ditt växthus äter dom säker både bladlöss, vita flygare, gråsuggor och 1000 andra små djur som kan ställa till skada om ingen håller efter dem. Jag ser dem som mina medhjälpare som sliter dygnet runt med att hålla ohyran i schack för endast mat och husrum.

Spindlar finns överallt och du kan inte bli av med dem, den bistra sanningen är att du måste lära dig att hantera detta annars kommer du aldrig nånsin att kunna slappna av i ditt växthus, din trädgård eller ens i ditt hus.

Förstår att det inte var detta du ville höra Linn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon