Full version: Rosexperter hitåt
Whiskuchi
Mannen som byggde mitt hus var passionerad trädgårdsälskare. Han hade (enligt grannen) kvarterets finaste trädgård, och jättevackra rosor ut mot vägen. Då han sålde huset hamnade det tyvärr i händerna på ett par som inte brydde sig alls - de tyckte rosorna var besvärliga med sina taggar och grävde upp och slängde dem. Det mesta gick samma väg, och sen såddes det gräsmatta överallt, förutom ett gäng fruktträd (som står på tok för tätt, men det är en annan tråd).
Förra året såg jag att det började kika upp en ros i rabatten vid vägen, de måste alltså ha missat en rot.. nyfiken som jag är lät jag den vara, och i år börjar den blomma så smått (kan ordna bilder om ni vill). Blommorna är rosa, små och enkla, och har en svag doft. Blommar på fjolårsskotten, årets nya skott sticker iväg rakt uppåt utan tillstymmelse till knopp. Vad kan det tänkas vara för sort? Tänkte om det är vanligast att använda sig av en del arter för roten, då kanske man kan få veta vad det är för nåt... wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nyponros är min gissning den eller R. multiflora används ofta som grundstam och Rosa multiflora har vita blommor, nyponrosor brukar ha rosa blommor.

Fast det kan ju även vara någon ädel ros som slagit rot så att den då är rotäkta det behöver ju inte vara en grundstam som skjuter skott.
Whiskuchi
Här kommer bilder, först en bild på en knopp:

sen en på blomman:

sist en där jag med milt våld öppnat blomman wink.gif
Green Thumb
Håller med- nyponros är det.
Whiskuchi
Tack för svaren! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon