Full version: Julros?
Anki V
Jag köte en Julros i våras som jag grävde ner i min rabatt...

och nu är det inte mycket kvar av den sad.gif

Är det kanske så att Julrosorna "förtvinar" under sommaren för att sedan "återuppstå" eller är det kört?

Julrosen har en hel del stora svällande "fröhus" som ser ut att de skulle kunna mogan men resten ser för sorgligt ut.

/Anki
Gloriana
Ser ut som om den har torkat faktiskt. De är rätt känsliga för det i alla fall när de står i kruka. Titta om det inte finns något grönt som kommer nedifrån för då finns det ju hopp. Fröna kan du så om de mognar. Tar tid innan det blommar men kul är det. De gror rätt bra där de hamnar enligt en kompis till mig i alla fall (hennes frösår sig vilt).
Åsa, mälardalen zon 2
Mina är gröna och fina. Är den planterad i skuggigt eller soligt läge?
Anki V
Det kommer inget "grönt" nerifrån och den har def. inte torkat även om det är "väldränerat" där den står. Jag har några andraårsfrön från liljor (i krukor) som står på samma ställe så Julrosen får samma omvårdnade som liljefröna.

När den planterades så stod en i skugga/halvskugga nästan hela dagen, full sol mellan 15-18 och skuggan från på eftermiddagen kom från några träd.. Nu har bostadsrättsföreningen sågat ner träden (sista 14 dagarna) så den har sol från kl.12 till 18 men jag har ordnat så den ändå har lite skugga. Förfallet började redan innan träden/skuggan försvann.

En vänninna köpte sin julros samtidigt som jag och den beter sig på samma sätt, tyvärr kan jag inte svara på hur den är placerad.

/Anki
Gloriana
Ibland tror jag många plantor är hårt drivna, dvs de har haft perfekt ljus, vatten, näring you name it. När de kommer ut i den normala verkligheten lägger de av helt enkelt. Jag är ledsen för din skull för det är retligt. Jag har julrosor i trädgården, som inte bär sig åt som din. Och en i kruka som jag inte kommit ihåg att plantera ut. Den fick jag i julas av min svärmor, som gillar blommor lika mycket som jag. Hoppas den klarar sig när jag kommer ihåg att plantera ut den.
Biggan_
Mina är också gröna och fina nu!
Bladen från förra året brukar vissna på våren, men då brukar redan de nya bladen vara på gång. Men jag tror det är lite olika på olika sorter unsure.gif
Jag skickar med en länk jag hittade om skötsel av julros Julros
Jag har inte själv hunnit läsa det, men det kan kanske vara till hjälp.
Anki V
Tack för era svar.

Jag fortsätter väl och vattna som vanligt så får vi väl se vad som händer. Det finns ju fortfarande lite liv kvar i plantan.

Så länge det finns liv finns det hopp, sägs det.....

Det där med hårt driven tror jag absolut på. Runt påsktid kom det conteiners till COOP-stormarknad fulla med de mest förtjusande julrosor man kan tänka sig och det var av en sådan jag blev förförd. wub.gif. Avsändaradressen var någon plantskola i tyskland som jag inte kommer ihåg namnet på.

Jag var så rädd att den aldrig tidigare sett dagsljus så jag förvarade den i kylskåpet under de första 14 dagarna och bara långsamt ökade på mängden solljus.

/Anki
kerstin z5-6
nja .. sådär ser alla ut som man planterar här uppe efter att ha köpt drivna växthusex.. de kommer igen underifrån o blommar nästa vår ..
Anki V
Julrosen som jag trodde var död och borta LEVER. Kerstin hade rätt (som vanligt) laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Efter bilden som visade en mycket "ledsen" Julros så försvann den helt och hållet, det var bara det sista lilla, lilla hoppet som höll mig från att rycka upp den "torra, fnasiga restbiten"

/Anki
Gåsis
Vad bra att den tog sig! Jag tycker att en hel del beter sig så här i hög zon. Man kan leva bara på hoppet i flera år laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
laugh.gif vavadejasava laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Du får ta blommande bilder i maj 07
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon