Järfälla
16-05-2003, 13:29
Försöker hitta det svenska namnet men lyckas inte.
Vet någon?
(frön från Odla.nu, men hittar inte ens i shoppen...)
Cecilia zon 5
16-05-2003, 14:49
Här är en till som är intresserad av Viscaria...köpte via Odla, på påsen står det direktsådd men eftersom det inte är direkt samma klimat här i Norrland som i England så har jag förgrott. Växer bra men frågan är-vad är det egentligen??
Såg fina ut på bilden iaf.
Järfälla
16-05-2003, 17:50
Jag tänkte direktså. Men det står ju inte ens om den vill vara i sol eller halvskugga eller vad? Vilken jordmån månne??
Ingen som vet alltså?
(Den finns inte i Zetas katalog.)
På Den virtuella floran står om Viscaria:
Artnamnet viscaria kommer av latinets viscum (lim) och syftar på de klibbiga stjälkarna. Viscum är också det vetenskapliga namnet på släktet mistlar (Viscum). Svenska namnet tjärblomster anknyter också till det tjärliknande klibbiga 'limmet' under bladfästena. Den växer i soliga torrbackar och vägkanter.
Men det är ju inte - Blue Angel, den kanske är "förädlad"!
Mån tro om man ska sätta den på sandigt ställe...
En till som handlat på Odla.nu.
Brukar veta vad jag handlar, men lite måste man ju chansa. Stod precis i helgen med fröpåsen i handen (den sista som går) och funderade vad det var.
Hoppas det finns någon där ute som vet.
Cecilia zon 5
19-05-2003, 11:45
Här hittade jag den iallafall på Suttons hemsida, inte för att jag blev nåt klokare...
http://www.suttons-seeds.co.uk/index2.html...c=310&d=300&e=0
kremlan
19-05-2003, 19:32
Hittade en engelsk sida, där det står lite om eran "Blue Angel".
I alla fall kan man se hur stor den blir och att den vill ha sol..
Viscaria "Blue Angel"Kramar // Eva
Cecilia zon 5
19-05-2003, 19:53
Tack kremlan, det var den sidan jag försökte länka till med inte så stor framgång
Är det verkligen ingen som har provat den tidigare?
Jag har för närvarande en veritabel djungel av Viscarior och snart åker de ut på div platser (enl maken är det dom eller jag

)
Växten heter nejlikglim på svenska och har en synonym, Silene coeli-rosa. Den finsn även i rosa i olika nyanser samt vit och visst går den att direktså om man gör det nu bums. En låg kant- och stenpartiväxt, jag ahr haft den för några år sedan.
Järfälla
28-07-2003, 14:52
Hörrni alla Blue Angel-planterare, VISST är den fin!! Önskar den var perenn! Blommar ju så länge också.
(Jag har den som "marktäckare" runt 3 rätt små buxbomsklot, och en lavendel + en ljusgrön hosta som också blommar lila just nu - superfint tycker jag som inte gillar grälla och påträngande rabatter)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.