malin72
jag frågade ang roddarna men nu sitter jag och funderar wink.gif syrenen när tar ni bort dom vissnade blommorna??? jag klipper på våren men hur är det man SKA göra???
sen en liten ginst fråga har ju min första för i år en röd.... ska man låta (ärtorna)från blommorna sitta kvar??? tycker att det är lite fult men vill ju inte förstöra den unsure.gif unsure.gif
CGB
Man kan gott låta fröställningrana sitta kvar. Varför skulle man ta bort de vissnade blommorna?l
Cilla
Förr sades att syrénfröerna tog energi av växten och att de blommade bättre om man tog bort dem. Jag tycker inte det stämmer alls. Däremot spelar det roll att syrénen har sol.

Beskärning av ginst gör man så lite som möjligt, döda grenar. Syrén beskär man om man vill ha snabbare föryngring än den gör själv, på vårvintern och hela stammar intill jordytan. Annan beskärning som att klippa i grenverket efter blomningen utför vissa, men med denna får man se upp så att inte syrénen blir glesare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon