Cam & co
I vår trädgård finns en liten blå-gul hörna ... men jag har inte en aning om vad växterna heter. På marken finns relativt höga svajiga blåa blommor under ett träd med gula blomsterhängen (en del av fjolårets hängen sitter kvar) ... men vad heter trädet och vad heter blommorna??

Betty
De blå blommorna heter Vallört. De har underjordiska köttiga rotstockar, sprider sig lätt och kan bli svårutrotad. (Jag för en oljämn kamp mot upplänsk vallört i min trädgård...
Cam & co
Jahaja, där ser man .... konstigt nog har jag inte sett dem på annat håll i trädgården - men Lönnskott har vi mer än gott om *suck* och nedanstående har vi dock på flertalet ställen och de verkar inte vara planterade direkt, för de växer väldigt sporadiskt ... men det finns gott om dem. Kanske har du namnet på dem också?

CGB
Ser ut som en krollilja, Lilium martagon. Den vita varianten kan vara svår att få tag på.
Mia, zon 3
Håller med om vallört och krollilja. Den gula är gullregn.
Cam & co
CITAT (CGB @ 26-06-2006, 04:53)
Ser ut som en krollilja, Lilium martagon. Den vita varianten kan vara svår att få tag på.

STORT Tack. Faktum är att vi även har VITA krolliljor i vår trädgård, men de ljuslila/rosa är fler till antalet. Vi har dock en "häxring" av träd där de vita växer inuti - mycket vackert är det.
Berith
CITAT (Cam & co @ 26-06-2006, 01:14)

CITAT (CGB @ 26-06-2006, 04:53)

För att inte tala om den mörka varianten som syns bak i bilden! Eller är det en annan sorts lilja....?
Cam & co
CITAT (Mia @ zon 3,26-06-2006, 07:39)
Den gula är gullregn.

TACK. Hittade nu på nätet att fröna är mycket giftiga, men hittar inte på vilket sätt, alltså vad de gör i kroppen & på vilket vis man kan se tecken på förgiftning - någon som vet kanske? Vid närmare kontroll så tror jag att det är Alpgullregn vi har i trådgården(?)

De kompar varandra snyggt iaf, Gullregn & Vallört .... men hur vet man om det är Uppländsk Vallört eller Fodervallört?? Tilläggas ska att marken vårt hus finns på är bebodd sedan lååång tid tillbaks och här har funnits en Herrgård på 1800-talet ... (vi har granar som stått i 150 år vid infarten) Vallörten finns heller inte på annat håll i trädgården.
Cam & co
CITAT (Berith @ 26-06-2006, 12:08)
För att inte tala om den mörka varianten som syns bak i bilden! Eller är det en annan sorts lilja....?

Nädå, det är samma sort som står där ... Marken vårt hus står på har varit bebodd i måååånga år ...
Berith
Ojojojoj... så mörka krolliljor är guld värda. Avis så ini norden! sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon