Full version: vindruva
råse-marie
Jag fick en stickling av druva.
jag vet inte vilken stort det
är.
Det är bara ett litet skott ,hur ska jag göra med det ?
den är rotad i vatten
RibesRubusVitis
Om du med ”rotad” menar att det faktiskt redan kommit några rötter, är det dags att plantera om i kruka med riktig jord. En svårighet med rötter som bildats i vatten är att de kan vara så klena att de bryts av vid omplanteringen. (Därför rekommenderas att sätta sticklingar direkt i jord.)
Var alltså mycket försiktig; håll sticklingen upprätt och ös lättrinnande jord runtom utan att rötterna skadas. Vattna rikligt, men utan att jorden som då packas drar av rötterna.
Det framgick inte hur många blad som kommit. Det finns risk att mer vatten avdunstar från dem än vad rötterna förmår suga upp. Börja med att täcka krukan med en plastpåse som håller hög luftfuktighet och ställ alltihop ljust men inte i solsken. Lufta ibland så det inte möglar.
råse-marie
här kommer en bild .....

ska jag sätta den i en kruka ??

RibesRubusVitis
Absolut dags att plantera i kruka. Precis så ser en del av mina sticklingar ut just nu. (Några är större och har kommit ut i solskenet.) Sätt den så djupt att alla rötter täcks av jord, med några centimeters marginal. Om du inte snart vill plantera om igen, bör du ta en hyfsat stor kruka, två-tre liter eller så. Snart behöver rankan bindas upp mot en pinne; den får också egna revor som klamrar sig fast.

Om du inte vet vilken sort det är, kan du nog inte räkna med att den klarar vinter på friland i Västerås. Men en bit in på hösten kan krukan i alla fall stå ute – tänk på att rankan behöver vänjas gradvis vid utelivet, både nattkylan och solskenet.

Själv har jag ett par gånger hittat sticklingar på köpedruvor (italienska eller sydafrikanska?) i butiken och fått dessa att slå rot. De skulle definitivt inte klara en skånsk vinter ute.
råse-marie
Ska försöka ta reda på vilken sort det är
Men jag tror att dom som har den har druvan ute året om .( i västerås )

Men isåfall (om den kan stå ute året om ) kan jag iallfall ha den i kruka?? måste jag då täcka krukan vintertid ??
Ska den klippas ner på något speciellt sätt?
RibesRubusVitis
Bra anvisningar på svenska om odling och beskärning finns på sajterna

http://www.vinodling.com/

http://www.vinplanta.se/

Hemma i Lund (zon 1) klarar sig mina Nordica, Himrod och Rondo även i kruka på balkong utan övertäckning på vintern. (Himrod är nog känsligast.) Däremot frös min Frankenthaler ihjäl med samma behandling. Har nyss skaffat Léon Millot som också borde klara sig.
Om vännernas planta klarar sig utomhus (och heter nåt i stil med Zilga, Spulga etc.), borde det funka även med kruka. Övertäckning av krukan hindrar visserligen inte extrem köld, men dämpar häftiga temperaturväxlingar.
Yin o Yang
Inget svar men en ny fråga om stickling. Jag har goda vänner som skulle vilja ha en stickling från min vinplanta. När är det bäst och hur gör man wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Yin o Yang @ 05-07-2006, 09:50)
Inget svar men en ny fråga om stickling. Jag har goda vänner som skulle vilja ha en stickling från min vinplanta. När är det bäst och hur gör man wink.gif

Är det ens egna vindruvsplanta man ska föröka tycker jag att avläggare är enklast och det är en bra tid att göra det nu. Ta bara en lång ranka skada den lite med ex. en kniv, tryck ner den skadade biten mot mot marken (öppen jord), skotta över jord över den biten som är skadad och lägg en sten på (själva rankan ska sitta kvar på moderplantan). Nästa år kan man gräva upp rotade plantor (+ klippa bort dem från moderplantan) och dela ut till släktingar och vänner. Man kan även låta dem sitta något år till ifall man vill kunna ge bort lite rejälare plantor.

Annars så ska det kunna gå att använda sommarsticklingar även om man nog brukar ta vintersticklingar i samband med beskärningen under senvintern.
Yin o Yang
Tusen tack Åsa - då ska jag genast göra ett par avläggare smile.gif
RibesRubusVitis
…och till vintern kan du följa anvisningarna på länken

http://www.bunchgrapes.com/cuttings.html
Yin o Yang
Tack för länken Ribes... smile.gif . Får se hur det går. Min "vinstock" står utomhus, så jag hoppas att även avläggaren klarar vintern ute wink.gif . Om inte, ja då får jag ta sticklingar eller göra nya avläggare tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon